Illustrasjonsfoto: Colourbox.com Foto: Colourbox.com
Illustrasjonsfoto: Colourbox.com Foto: Colourbox.comVis mer

Fra fett til lett

På slanker'n før bikinisesongen? Slik kutter du enkelt ned på fettinntaket.

Vil du leve sunnere? Det betyr ikke at du må droppe alt som er søtt og godt. Hvis du ikke unner deg noen små gleder innimellom, sprekker du sannsynligvis og de gode forsettene går opp i røyk.

Gjør heller noen små forandringer under matlagingen, når du spiser ute eller handler. Da kan du snart merke forskjellen på vekta og helsa, mens maten smaker like godt! Her får du 20 gode triks:

Les også: Slankere til sommeren:

Koking:

* Bruk mindre kjøtt i gryta. Fyll heller på med bønner, linser og rotgrønnsaker.

* Når du steker kjøttdeig, varm den i fem minutter og fjern deretter fettet. Det kan redusere fettinnholdet med 40 prosent.

* Dressing inneholder ofte mye fett. Prøv heller sitronjuice, tomatjuice, mager yoghurt eller cottage cheese, urter og sennep, honning og soyasaus.

* Ikke friter potetene. For-kok dem, børst lett over med olivenolje og stek dem i ovnen.

* Pisk et egg i naturell yoghurt og bruk som erstatning for ostesaus for å friske opp ovnsretter.

Lang arbeidsdag? Overtidsmat kan også være sunn:

På restaurant:

* Velg vanlig kokt ris når du spiser indisk eller kinesisk mat, ikke stekt ris.

* Unngå stekt mat eller mat dekket med butterdeig eller brød. For eksempel har en dampet rødspette ett gram fett per 100 gram, mens du får i deg 18 gram fett per 100 gram hvis den er rullet i mel og fritert.

* Prøv å motstå lysten til dessert, eller spør etter frisk frukt. Selv om det ikke står på menyen, er det ofte tilgjengelig. Lar du deg derimot friste, unngå paier og ikke spør etter iskrem i tillegg til desserten.

Søte fristelser:

* Når du lager ostekake, bruk cottage cheese eller ost med lite fett, bruk mindre gelé og kjeks med mindre fettinnhold til bunnen.

* Prøv å bruke flytende vegetabilsk olje i stedet for margarin i kakene. Da trenger du 30 prosent mindre fett enn oppskriften sier.

* Scones, muffins og fruktkaker inneholder mindre fett enn krem- og sjokoladekaker.

Er du avhengig av sukker? Ta testen her:

Erstatninger:

* Prøv magre oster eller ostetyper med mindre fettinnhold, som feta, edamer og mozarella. Cottage cheese har minst fett.

* Når du lager mat med ost, bruk heller en sterkere ost og mindre av den.

* Bruk yoghurt med lite fett i stedet for fløte. Ha en teskje med maisenna i yoghurtbegeret for du bruker den til koking og steking, eller ha den i rett før servering, når kasserollen er tatt av plata.

* Kjøp det magreste kjøttet du har råd til og ta bort synlig fett av kjøttet eller posteien før tilberedning.

Med enkle triks kan også pizza bli ja-mat:

Sunnere spisevaner:

* Baser måltidene på karbohydrater framfor proteiner. Ta mindre porsjoner med kjøtt og fyll opp med salat og grønnsaker.

* Prøv ulike proteinkilder, for eksempel tofu som er et proteinrikt næringsmiddel framstilt av soyabønner. Det har 4,2 gram fett per 100 gram sammenlignet med cheddarost som har 34 gram eller kjøttdeig som ofte kan ha 20 gram fett.

* Spis regelmessig for å forhindre sult og storspising.

* Kjøttprodukter som pølser og pateer har vanligvis høyt fettinnhold. Kan du ikke unnvære slik mat, så spar den opp som en ekstra godbit, eller velg så magre varianter som du kan.

* Tenk ikke at du må unnvære god mat. Fokuser heller på at du skal få et større spekter matvarer å boltre deg med, og prøv gjerne nye råvarer fra innvandrerbutikker.

* Handleliste vil begrense impulshandelen og vareinnkjøp av fete matvarer. Gå heller aldri sulten i butikken!

Kilde: Vi over 60

Først opprettet: 24.04.2007
Sist redigert: 23.05.2007