SKUFFET: Fagdirektør Jo Gjedrem i Forbrukerombudet hadde håpet på bedre resultater. Fortsatt reklameres det på ulovlig vis for garderober.  Foto: Bjørn-Eivind Årtun/Forbrukerombudet
SKUFFET: Fagdirektør Jo Gjedrem i Forbrukerombudet hadde håpet på bedre resultater. Fortsatt reklameres det på ulovlig vis for garderober. Foto: Bjørn-Eivind Årtun/ForbrukerombudetVis mer

Fortsatt ulovlige garderobe-annonser

Garderobebransjen har skjerpet seg, men fortsatt florerer falske tilbud.

"Ikke stol på garderobereklamene" skrev DinSide tidligere i høst.

Grunnen var enkel: Rabattene som oppgis er ikke alltid reelle. Mange butikker har alltid rabatt, og dermed blir det i virkeligheten aldri rabatt. Man viser gjerne til rabatt fra en "veiledende pris", som aldri blir brukt.

Les saken: Bransjen selv innrømmer annonsejuks

Forbrukerombudet har holdt et øye med bransjen lenge, og advart dem mot å holde på slik. Mange lovet å skjerpe seg, blant annet Byggmakker, Maxbo, Montér og Smart Club. Nå har ombudet sjekket om butikkene har holdt ord.

"Garderobebransjen har skjerpet seg, men noen aktører markedsfører fremdeles villedende prisavslag" konkluderer de.

AGRESSIVT: Garderobebransjen reklamerer så det holder, i alt fra aviser til radio. Foto: Ole Petter Baugerød Stokke Vis mer


Håper på full stopp

Av 60 kontrollerte butikker, driver åtte fortsatt med det ombudet ser på som ulovlig markedsføring.

Disse er ifølge Forbrukerombudet Aktiv Monteringsservice, Byggeriet, Designa, Jim’s Lagerutsalg, Slide, Toram, XL-Bygg Knatterudfjellet og XL-Bygg Gunnar T. Strøm.

Aktørene har nå fått et brev, hvor Forbrukerombudet ber dem avstå fra slik markedsføring fremover. Svarfristen på dette brevet har ikke gått ut ennå, og enkelte av aktørene har kontaktet DinSide og hevdet at de på ingen måte bedriver ulovlig markedsføring.

- Vi vil nå følge opp disse selskapene. Men resultatet viser at vårt arbeid over lang tid har bedret forholdene i garderobebransjen, sier fagdirektør Jo Gjedrem i Forbrukerombudet i en pressemelding.

Han håper den nye kontrollaksjonen bidrar til at enda flere slutter å "villede forbrukerne", som han kaller det.

"Alle de andre gjør det"

En av dem som har drevet med fiktive tilbud, og dermed også ulovlig markedsføring, er Garderobe-Mannen. Kjeden, som har 13 butikker rundt om i Norge, risikerer en tvangsmulkt på hele én million kroner om de fortsetter med denne typen reklame.

- Jeg slutter gjerne med ulovlig markedsføring. Men da må alle de andre gjør det samme, sa daglig leder Erik Bøckmann i Garderobe-Mannen til DinSide sist vi omtalte saken.

ULOVLIG: Å reklamere med avslag ved å vise til en veilledende pris, er kun lov om prisen faktisk har blitt brukt. Her fra et eksempel fra byggevarebransjen. Vis mer


Bøckmann mener problemet er at "alle" i bransjen opererer med rabatter, og dermed tvinges også Garderobe-Mannen til å følge etter.

- Alle kjører 25 prosent, 30 prosent, 50 prosent. Rabatter, rabatter, rabatter. Ingen kjøper en garderobe til fullpris i dag, sa Bøckmann.

Ettersom Forbrukerombudet ikke lenger har kjeden på sin synderliste, har han tydeligvis gjort som han ble fortalt.

Også Maxbo har fått kritikk for rabatter som ikke alltid er reelle, og viser også til "alle de andre".

Les saken: Maxbo "vil ikke lure kundene"

- De aller fleste benytter veiledende priser. Samtidig har vi mange butiker, som alle gjør sine lokale aktiviteter. Så i prinsippet kan man risikere at din lokale butikk har hatt en aktivitet på akkurat det annonserte produktet, har markedsdirektør Tina Karp i Maxbo sagt til DinSide.

Sjekk prisen

Bøckmann i Garderobe-Mannen tror ikke kunder lar seg lure. Han mener folk klarer å "tenke selv".

Forbrukerombudet er ikke like sikre. De går derfor ut og advarer folk mot å stole blindt på garderobeannonsene.

- I garderobebransjen, som i andre bransjer, anbefaler vi forbrukerne å sammenligne priser mellom butikkene, sier Gjedrem i ombudet.

Med andre ord: Ikke stol på annonsene. Stol kun på dine egne undersøkelser.

Butikkene glemmer førpris på salgsvarene - slett ikke alt er på tilbud