Dukker MCP opp på mobilskjermen din, blir det ikke billig å ringe. Foto: Kim Jansson
Dukker MCP opp på mobilskjermen din, blir det ikke billig å ringe. Foto: Kim JanssonVis mer

Fortsatt rådyrt å ringe fra danskebåten

En samtale fra utenlandsfergene kan koste mer enn 18 kroner minuttet.

Reiser du med båt, må du følge godt med på hvilken telefonoperatør du er tilknyttet.

For når danskebåten eller Kiel-fergen seiler ut på havet, blir mobilene koblet til en satellitt. Da kan du glemme alt du vet om europeiske makspriser og mobilselskapets egne abonnementspriser.

Slik vet du at du er tilknyttet satellitt

De fleste båtene som går fra Norge, er tilknyttet selskapet Maritime Communications Partner (MCP). Selskapet, som er eid av Telenor, selger sine tjenester til mobilselskapene, som har ansvaret for å sette sine egne priser for mobiltjenestene.

Det betyr at når du blir koblet opp mot satellitten, vil skjermen på telefonen vise MCP i stedet for din egen mobiloperatør. Og da burde det lyse en varsellampe.

Med et abonnement fra Telenor må du betale 6,99 kroner per minutt når du er tilknyttet MCP og ringer til Norge. Og det er billig sammenliknet med prisene fra hovedkonkurrenten Netcom.

Har du for eksempel abonnementet FlexiTalk fra Netcom, må du betale hele 18,08 kroner per minutt når du ringer til Norge. I tillegg kommer et oppstartsgebyr på 74 øre.

En tekstmelding til en mottaker i Norge koster 3,99 kroner for Telenor-kunder og 8,74 kroner for Netcom-kunder.

Dyr data

Men det er ikke før du bruker datatrafikk at prisene virkelig skyter i været.

De fleste har vel nå fått med seg at en bør være forsiktig med bruk av datatrafikk i utlandet - en forholdsregel som er minst like viktig å ta ombord på ferger.

Telenor-kunder må nemlig betale 112,50 kroner for hver eneste benyttet Mb, mens Netcom må punge ut med 125 kroner per Mb.

Mobilsidene til DinSide (m.dinside.no) måler litt over 500 kb, noe som betyr at du må betale godt over en femtilapp for å sjekke Norges nyttigste nettsted til havs. VGs mobilsider koster en drøy hundrelapp for å sjekke.

TIPS: Klarer du deg ikke uten nett, bør du laste ned Operas mobilnettleser, som kan spare deg for både tid og penger når du reiser utenfor Norges grenser.

Prisene hos Telenor og Netcom

Oversikten under viser satellittprisene på samtaler, tekst- og bildemeldinger og data hos Norges to største mobiloperatører. Prisene gjelder når telefonen er knyttet til MCP.

Prisene er hentet inn 10. januar 2012 fra Netcom og Telenors nettsider. DinSide tar forbehold om feilprising endrede satser. Laveste og høyeste pris er markert med henholdsvis grønn og rød font.

Vis mer


KALKULATOR: Finn billigste mobilabonnement

Derfor er det så dyrt

- Vi ønsker at prisene skal bli lavere, men vi har ikke så mye å gå på, sier kommunikasjonsrådgiver Charlotte Erikstad i Netcom.

Hun forklarer de høye prisene med at det er mange aktører som skal dekke sine utgifter forbundet med en slik telefontjeneste.

Charlotte Erikstad, Netcom Vis mer


- Først og fremst skal Telenor-eide MCP, som er operatør om bord, ha en kostpris. Så skal satellitteier ha sin del, båteieren skal ha noe, dessuten må vi som telefonselskap ha et lite påslag, sier Erikstad til DinSide.

Erikstad sier Netcom likevel har innført tiltak som skal sikre at kundene ikke sitter med store regninger som følge av mobilbruk om bord på ferjer.

- Vi varsler våre kunder når de de nærmer seg 500 kroner i kostnader på datatrafikk. Dette er en regel som gjelder i EU, mens som vi har utvidet til sjøs og resten av verden, sier kommunikasjonsrådgiveren.

Dessverre gjelder ikke denne varslingstjenesten for kostnader som følge av telefonsamtaler eller tekstmeldinger.

- Nei, det er ikke noe vi har per i dag, men vi ønsker å innføre det. Men det er ikke prioritert ennå, sier Erikstad.

Hun legger til at når båtene befinner seg langs kysten til Sverige eller Danmark, blir kundene koblet til svensk eller dansk nett, noe som er betydelig billigere.

Ønsker åpenhet om prisene

DinSide har også spurt Telenor om kommentarer på prisnivået på telefonbruk til sjøs, men selskapet referer videre til deres partnerselskap MCP.

Kommunikasjonsansvarlig Egon Vik i MCP sier selskapet ønsker at alle skal vite hvor mye det koster å bruke tjenestene deres.

Egon Vik, MCP Vis mer


- Det som er viktig for oss er at forbrukerne er orientert om prisene. Vi gjør det vi kan for at mobiloperatørene og skipsrederne skal informere deres kunder og passasjerer om dette. Vi ønsker full åpenhet om prisene, for en informert forbruker er en trygg forbruker, sier Egon Vik.

Han forklarer de høye prisene med at tjenesten koster mer å levere.

- Det er et helt annet kostnadsbilde til havs enn til havn. Det er akkurat det samme som når du ringer i utlandet - du vet at det koster mer, sier han.

Vik sier at de aller fleste ikke får noen ekstra høy telefonregning etter tur på båt.

- Vi vet nemlig at gjennomsnittsforbruket er to til tre ringeminutter per reise. Dermed vil ikke dette gjøre noe kjempeutslag på telefonregningen, selv om minuttprisen er noe høyere enn når man bruker telefonen hjemme, sier han.

Vik sier han ikke kan kommentere de kraftige prisforskjellene på tjenestene levert av Telenor og Netcom, siden selskapene selv bestemmer egen prispolitikk.

Ingen bedring de siste årene

Dette er ikke første gang DinSide retter søkelyset mot de høye kostnadene forbundet med mobilbruk på ferge.

I 2009 sjekket vi prisene på mobilbruk til havs, og den gang uttalte mobilselskapene at de ønsket å jobbe for å redusere prisene på slike tjenester. Resultatet, to år senere, viser at prisene ikke er redusert.

LES PRISTESTEN: Så mye må du betale for mobilbruk til havs (2009)