Nordea ser helst at du finner andre betalingsmidler enn sjekken, men den finnes fortsatt. Og det er slett ikke bestemor som er ivrigst. Foto: Nordea
Nordea ser helst at du finner andre betalingsmidler enn sjekken, men den finnes fortsatt. Og det er slett ikke bestemor som er ivrigst. Foto: NordeaVis mer

Fortsatt mulig å få tak i sjekkhefte

– Men sjekken lever ikke akkurat i beste velgående, sier Nordea.

Sjekkbruken har vært på retur helt siden midten av 80-tallet i Norge. Likevel blir det fortsatt foretatt 200.000 transaksjoner med sjekk årlig. Samlet utgjorde dette hele 7,7 milliarder formidlet på sjekk i 2011, viser tall fra FNO.

De ivrigste sjekk-brukerne

De to siste årene har det blitt gjort 548 transaksjoner med sjekk daglig, hver med snittverdi på 38.500 kroner. Noe som kan tyde på at det er andre anledninger enn dagligvarehandel som lokker frem sjekkbruken.

– Det er stort sett bedrifter som fortsatt bruker sjekkhefte, forteller Johannes Stenwig, kommunikasjonsrådgiver i Nordea. Vi har ikke noe statistikk på hvilke formål bedriftene bruker sjekk til. Men vi antar en del er knyttet til utenlandsbetalinger, fortsetter han.

Bare gimmick: Redd Barna mottar ofte store sjekker fra skoler og bedrifter. Foto: Varingen/Paul Kleiven Vis mer


Store sjekker, i fysisk forstand, brukes fortsatt flittig i forbindelse med utdeling av eksempelvis premier og sponsormidler.

– Men disse sjekkene kan ikke løses inn i banken, forteller Stenwig. De brukes bare for symbolikkens del, og pengene overføres på "vanlig" måte.

Husker du dette? Men brevgiroen er heller ikke død!

Ønsker å fase ut

Det er ingen konkrete planer om å fase ut sjekken fra Nordea sin side. De ønsker riktignok at kundene heller tar i bruk mobil- og nettbaserte løsninger.

Johannes Stenwig i Nordea vil heller at du tar i bruk mobilbanken. Foto: Nordea Vis mer


– Det er en del kostnader forbundet med bruk av sjekk. Samtidig ser vi helt klart en atferdsendring når det gjelder bruk av banken. Liten sjekkbruk er en ting, men vi ser også at kundene i stadig større grad bruker kort fremfor kontanter. Kundene har dessuten mange færre bankbesøk nå enn tidligere. Bare fra 2010-2011 hadde vi en nedgang på 30 prosent. Kundene ønsker å bruke banken og banktjenester når og hvor de vil – og som et eksempel på dette ser vi en formidabel vekst i mobilbanken vår, avslutter Stenwig.

Les også: Bruk mobilen i minibanken

Foretrekker kort

Nordmenn foretrekker betaling med kort, og vi har stadig flere kort i lommeboken. I følge Norges Banks årsrapport om betalingssystem, var det utstedt 12.345.000 kort i 2011. Dette utgjør en dobling på ti år.