<b>TOK TID: </b>Sporingen av Pebble-pakken viser at fortollingen tok 17 dager. Tollvesenet nekter for at de har gjort noe galt.  Foto: OLE PETTER BAUGERØD STOKKE
TOK TID: Sporingen av Pebble-pakken viser at fortollingen tok 17 dager. Tollvesenet nekter for at de har gjort noe galt. Foto: OLE PETTER BAUGERØD STOKKEVis mer

Fortollingen tok 16 dager

Tollvesenet skyldte på Posten, og Posten skyldte på Tollvesenet.

- Det tar lengre tid å fortolle en klokke som er bestilt fra en seriøs butikk, enn å sende den med gratis frakt fra Singapore. Jeg er sikkert ikke den eneste som ser djevler og demoner på grunn av dette.

Det forteller Dinside-leseren Bård Kirkeeng. I mai bestilte han en Pebble-smartklokke rett fra produsenten. Den ble sendt fra Signapore 30. mai, og ankom Norge fire dager senere.

Men det skulle ta uker før Kirkeeng kunne hente den på posten.

Se video: Derfor har smartklokka Pebble blitt bedre med ny programvare

Slik gikk turen

SKUFFET: Bård Kirkeeng har bestilt varer fra utlandet før, og da har det tatt et par dager. Han forstår ikke hvorfor det denne gangen tok over to uker. Foto: PRIVAT Vis mer

  • 30. mai: Klokka blir sendt fra Signapore.
  • 3. juni: Pakken ankommer Norge.
  • 4. juni: Legges til fortolling.
  • 20. juni: Ferdig fortollet.
  • 23. juni: Pakken ankommer postkontoret, og hentes av Kirkeeng.

Klokka brukte altså fire dager fra Singapore til Norge, men hele 16 dager på å bli fortollet. Dermed brukte Pebble-klokka 25 dager på reisen totalt. Kirkeengs kamerat bestilte samme produkt 14 dager etter Kirkeeng, men fikk likevel sin klokke først.

- Da leverer jo ikke Posten eller Tollvesenet en helhetlig tjeneste. Dette er jo verre enn «flasketuten peker på», sukker Kirkeeng.

Les også: Det er nettbutikkens ansvar om pakken din blir skadet under transport

Hvem har ansvaret?

De fleste som har handlet fra utlandet kjenner følelsen av å se pakken sin ligge i fortollingens klør. Dinside ringer først Tollvesenet for å høre hvorfor forsendelsen i vårt eksempel brukte over to uker.

- Snakk med Posten, sier Tollvesenet til Dinside.

Så ringer vi Posten.

- Snakk med Tollvesenet, sier Posten.

SKYLDTE PÅ TOLLVESENET: Pressesjef Hilde Ebeltoft-Skaugrud i Posten mente det var Tollvesenet som var skyldig i forsinkelsen. Foto: POSTEN Vis mer


Så ringer vi Tollvesenet igjen.

- Snakk med Posten, gjentar Tollvesenet.

Full forvirring

- Pakken ble stanset av Tollvesenet, fordi de krevde mer dokumentasjon, er nemlig pressesjef Hilde Ebeltoft-Skaugrud i Posten sin forklaring.

Dette har også Postens kundeservice fortalt Kirkeeng. Men:

- Her tror jeg Posten er litt raske med å svare. Det var en systemfeil hos Posten, som gjorde at pakken ble lagt bort en stund, kontrer kontorsjef Jon Aspelund hos Tollvesenet.

- Forenklet fortolling gjøres av oss, mens Tollvesenet fortoller varer over tusen kroner selv, forteller Ebeltoft-Skaugrud i Posten videre.

- Mange tror fortolling er noe Tollvesenet gjør. Men det er noe speditørene gjør, som Posten, Bring, UPS og TNT. Vi driver ikke med fortolling, protesterer Aspelund i Tollvesenet.

Posten innrømmer til slutt overfor Dinside at det er Posten selv som står for all fortolling, og at forsinkelsen i vårt eksempel skyldtes flere feil gjort av Posten. De beklager, og lover gjennomgang av rutinene.

«Det er ikke toll som gjør at jeg neste gang vil tenke meg godt om før jeg handler i en utenlandsk nettbutikk – det er budene»

SKYLDER PÅ POSTEN: Kontorsjef Jon Aspelund i Tollvesenet, til venstre, mener Posten forsinket pakken. Foto: ALL OVER PRESS Vis mer


Vil fjerne ordet «toll»

Aspelund i Tollvesenet forstår godt at kunder blir forvirret. Én av grunnene: Følger man med på pakkesporingen kan det for eksempel stå «Lagt til fortolling».

Naturlig nok går tankene da raskt til Tollvesenet, men dette arbeidet gjør speditøren som oftest, helt uavhengig av Tollvesenet. Tollerne bare godkjenner papirarbeidet de får fra speditøren. Det er derfor du kan få heftige fortollingsgebyrer fra de som frakter pakkene dine, men ikke fra Tollvesenet.

- Vi har tatt opp med Posten om de kan fjerne tollbetegnelser i sporingen. Det har vært drøftet, men er ikke så lett å bli kvitt, sukker Aspelund i Tollvesenet.

SKAL TA PAR DAGER: Å fortolle en pakke, som en Pebble-smartklokke, skal ta maks et par dager. Men da må alt være i orden. Foto: OLE PETTER BAUGERØD STOKKE Vis mer


Kjøpte vare for 348 kroner – betalte 983 kroner ekstra for Tollposts fortolling

Hvordan få opp farten?

Pebble-kjøperen Bård Kirkeeng klør seg fortsatt i hodet. For er det egentlig noe han kan gjøre for å unngå at neste fortolling tar like lang tid?

Strengt tatt ikke, i og med at det skal dreie seg om en systemfeil i dette tilfelle. Men Aspelund i Tollvesenet og Ebeltoft-Skaugrud i Posten har likevel noen råd for en smertefri fortolling:

Har du opplevd fortolling som irriterende tregt?

(Avsluttet)
Ja, mange ganger(74%) 2435
Av og til(18%) 598
Nei(7%) 240
Avstvemningen er ikke styrt og reflekterer kun lesernes egne meninger.

  • Om alle papirer er i orden skal en fortolling bare ta maks et par dager.

  • Handler du fra utenlandske nettbutikker er det strengt tatt bare butikken som kan sørge for papirarbeidet. Kjøp derfor helst fra store, seriøse nettbutikker som vet hva de gjør.
  • «Ikke engang tenk på muligheten for å svindle», som Asperud sier. Det vil si: Ikke be butikken sette lavere verdi for å slippe unna moms. Tollvesenet sier de kan oppdage dette, og da vil naturlig nok ting ta tid.
  • Det er lov å purre, om fortollingen tar uvanlig lang tid. Du bør da ringe speditøren din, for eksempel Posten, og ikke Tollvesenet. De kan eventuelt fortelle deg om du må ta direkte kontakt med Tollvesenet, som sier de også er åpne for purringer.
FrP lovet Dinside-leserne å heve 200-kronersgrensen, men ingenting skjer