Førstehjelp ved føling

Føling vil si at blodsukkeret er blitt altfor lavt. I hovedsak er det diabetikere som får alvorlig lavt blodsukker. Slik kan du hjelpe:

Skrevet av legene Ceilie Arentz-Hansen og Kåre Moen for Lommelegen.

Medisinsk betegnelse: hypoglykemi.

Sykdomstegn
Følelse av svakhet, matthet og sult. Svette og skjelvinger. Hjertebank. Forvirring. Ved alvorlig føling kan du få kramper eller bli bevisstløs. Blodsukkeret er under 2-3 mmol/l.

Årsaker
Føling hos en diabetiker kan skyldes at hun eller han har:

- tatt for mye insulin eller sukkersyketabletter

- spist for lite

- drukket mye alkohol

- gjort en stor fysisk anstrengelse

- vært utsatt for kraftig stress

Behandling
Spis søtt. Ved lavt blodsukker bør du straks drikke søt saft eller spise sukker eller syltetøy. Etterpå bør du spise noen brødskiver.

Hvis blodsukkeret ikke har vært målt, kan det være vanskelig å avgjøre om symptomene skyldes for lavt blodsukker (føling) eller for høyt blodsukker. I en slik situasjon kan du gi sukker hvis personen er våken. Ved føling kan dette være livreddende. Ved for høyt blodsukker (hyperglykemi) gjør det ingen stor forskjell.

Overvåk BLÅ hele tiden. Ring 113, og start BH (BH betyr: Blås munn til munn og gi Hjertemassasje) om nødvendig.

Hvis en person med hypoglykemi er bevisstløs, må du ikke gi mat og drikke. Men mange med diabetes har glukagon ferdig i engangssprøyte hjemme, og har nære pårørende som har fått opplæring i hvordan den settes. 1 mg (= 1 engangssprøyte) kan settes i muskelen på låret. Glukagon kan framkalle brekninger, så hold luftveiene åpne. Når personen våkner, må vedkommende få sukker.

Medisinsk behandling
Legen kan gi intravenøs tilførsel av konsentrert sukker. Hvis personen med hypoglykemi ikke blir ordentlig våken raskt, må han innlegges på sykehus. Skyldes følingen for stor dose med sukkersyketabletter, må pasienten legges inn på sykehus uansett fordi tablettene har så lang virketid.

Skrevet: 24.01.07
Sist endret: 06.11.07