<b>SJEKK FØRST: </B>Hva butikken oppgir som estimert leveringstid styrer når du kan begynne å klage. Husk å sjekke dette før du handler, så stiller du sterkere. Foto: OLE PETTER BAUGERØD STOKKE
SJEKK FØRST: Hva butikken oppgir som estimert leveringstid styrer når du kan begynne å klage. Husk å sjekke dette før du handler, så stiller du sterkere. Foto: OLE PETTER BAUGERØD STOKKEVis mer

Forsinka pakke fra nettbutikken?

Leverer de ikke til avtalt tid, kan du kreve pengene tilbake.

En tromsøværing kjøpte kjøkkeninnredning med montering for 52.300 kroner på en stand på et kjøpesenter i byen. Og leveringen skulle ta mellom seks og ni uker.

Men etter ni uker var ikke så mye som en skapdør ankommet, og mannen klaget. Kjøkkenet hadde blitt sendt til feil by, sa selger, men nå var den på vei og skulle komme om en ukes tid.

En uke etter denne fristen var fortsatt ikke kjøkkenet kommet, og mannen klaget igjen. Denne gangen var unnskyldningen at montøren var blitt syk, men de lovet å ordne opp i løpet av noen dager.

Enda en uke senere klaget kjøper nok en gang, og krevde å heve kjøpet, noe selger nektet å gå med på. Men selgeren må nå gi seg.

Du har nemlig krav på varer du bestiller innen visse tidsfrister.

LES OGSÅ: Ny grense hevet, gjør netthandel fra utlandet billigere og enklere


Skal komme i tide

Selgeren i vårt eksempel mente at det var «lov å være forsinket med leveringen så lenge forbrukeren er klar over dette».

Dette er feil, slår Forbrukertvistutvalget fast, som har behandlet klagesaken og gir kjøkkenkjøperen krav på pengene tilbake.

Når du kjøper en vare, det være seg fra en nettbutikk, fysisk butikk, stand eller hva det skulle være, skal den nemlig leveres i løpet av tiden du har blitt enig med selger om. Det bestemmer forbrukerkjøpsloven.

LES OGSÅ: Dette kan du kreve – dine rettigheter i butikker og på nett

Slik går du fram

  1. Når du bestiller varen, bør du være obs på hva selger oppgir som leveringstid. Står det for eksempel «5 til 10 virkedager», skal varen leveres innen dette. Er ingenting avtalt, sier loven at det skal ta maks 30 dager.
  2. Får du ikke varen innen fristen, og det ikke er din egen skyld, må du gi selger en «rimelig tilleggsfrist». For eksempel si at du krever varen levert i løpet av en uke.
  3. Klarer ikke selgeren dette heller, har du krav på å heve kjøpet. Det vil si å få tilbake pengene du har allerede har betalt, eller miste kravet om å betale noe, mot at selger heller ikke skal levere noe.
  4. Kan du dokumentere å ha tapt penger på forsinkelsen, kan du også kreve disse erstattet.
LES OGSÅ: Vennebetaling med mCash og Vipps kan bli rådyrt

Sliter du med forsinka varer fra norske butikker? (Avsluttet)
Nei, sjeldent(46%) 480
Av og til(36%) 371
Ja, ofte(18%) 186
Avstvemningen er ikke styrt og reflekterer kun lesernes egne meninger.


Toll ingen unnskyldning

Forbrukerkjøpsloven krever også at selgeren sier fra når varen blir forsinka. Men dette er altså ikke nok til at selgeren kan kreve å gjennomføre kjøpet, om du heller vil ha pengene tilbake.

Og det spiller ingen trille hvorfor selger ikke klarer å levere, så lenge det ikke er din feil.

Et annet av årets vedtak fra FTU forteller om en nettbutikk som ikke klarte å levere møbler i tide på grunn av problemer med tollen. Men dette er ingen grunn til å ikke oppfylle avtalen.

LES OGSÅ: Her er alt trygghetsforsikringene ikke hjelper deg med