Én om dagen er nok. Foto: Science Photo Library
Én om dagen er nok. Foto: Science Photo LibraryVis mer

Forsiktig med denne!

Paranøtter kan være farlige for hjertet.

Paranøtter er for mange en viktig del av julekosen. Imidlertid er det mye som tyder på at denne godsaken bør nytes med måte.

Den store nøtteguiden

Paranøtter er nemlig svært rike på selen, et mineral som er bra for deg i lave doser, men som også kan bidra til å øke kolesterolnivået ditt.

Høyt kolesterolnivå i blodet øker som kjent risikoen for hjertesykdom. Paranøtter er dessuten blant de feteste nøttene. 100 gram paranøtter gir 685 kilokalorier og 68 gram fett.

Kolesterol-hopp

Forskere ved Warwick universitet sier de har funnet ut at et høyt selennivå i kroppen kan øke kolesterolnivået med hele ti prosent.

Oppdagelsen ble gjort da de gransket helsen til 1042 personer mellom 19 og 64 år, som var del av en større undersøkelse i 2000 og 2001. Studien er publisert i tidsskriftet Nutrition.

Flertallet av de som hadde høye nivåer av selen i kroppen tok kosttilskudd med dette mineralet. Forskerne mener at et høyt inntak av paranøtter vil gi samme effekt, siden nøttene inneholder så mye selen.

Én om dagen er nok

Også fisk, skalldyr, innmat og kjøtt er gode selenkilder. Ifølge Lommelegen.no har tidligere studier vist at selen kan bidra til å forebygge kreft, men man bør altså være måteholden med inntaket.

Anbefalt daglig tilførsel av selen er 40 mikrogram for kvinner (55 for gravide og ammende) og 50 mikrogram for menn. For barn varierer anbefalingen fra 25 til 40 mikrogram avhengig av alder.

100 gram paranøtter inneholder hele 1921 mikrogram selen. Én paranøtt om dagen er nok for å dekke selenbehovet. Å spise mer enn to nøtter kan bli for mye.