Ikke bli fristet til å legge på ekstra i forsikringskravet. Det kan koste deg dyrt. Foto: Colourbox.com
Ikke bli fristet til å legge på ekstra i forsikringskravet. Det kan koste deg dyrt. Foto: Colourbox.comVis mer

Forsikringssvindel for 518 millioner

Forsikringsselskapene truer med forsikringsnekt og politianmeldelse – er det verdt det?

I 2011 ble det avslørt forsikringssvindel for mer enn en halv milliard kroner, viser tall fra FNO (Finansnæringens Fellesorganisasjon). Det vanligste er at svindlere arrangerer skaden selv, eller melder inn skader som ikke har skjedd til selskapene.

– Men å pynte på historien kan få veldig store konsekvenser. Blir du tatt i løgn, får du ingenting. Sakene blir også politianmeldt, advarer Kristina Picard, kommunikasjonssjef i Storebrand.

Tilfeldig? Neppe, tenker forsikringsselskapet ditt. Foto: ALLOVER PRESS Vis mer


Bilsvindel på topp

Bil er på svindeltoppen når det gjelder antall saker. I 2011 var 42 prosent av de avdekkede sakene bilsaker. I gjennomsnitt prøver de som blir avslørt for bilsvindel å lure til seg i overkant av 100.000 kroner. Usannsynlige bilbranner er blant tegnene som får varsellampene til å blinke hos forsikringsselskapene.

Litt ekstra blir fort ingenting

Mange av svindelsakene starter riktignok som helt legitime forsikringskrav. Problemet starter når kunden faller for fristelsen til å legge på litt ekstra.

– Vi har nylig sett eksempel på løgn i et anmeldt boliginnbrudd. Tyven fikk med seg en del fra boligen. I tillegg tok han bilnøkkelen og stjal bilen, som senere ble funnet med store skader. Men så blir kunden fristet til å utnytte situasjonen, og plusser på en rekke ting som skulle ha blitt stjålet fra boligen. Etter grundig gjennomgang var det ikke mulig å finne spor etter at kunden hadde anskaffet seg disse tingene. Konsekvensen ble derfor at kunden fikk avslag på hele kravet, også på den skadete bilen. Hadde kunden vært ærlig, ville hun uten problemer fått dekket skadene på bilen og alt det tapte, forteller Picard.

Les også: Her får du billigst innboforsikring.

Sannheten er god nok

Noen velger å endre litt på historien i frykt for at omstendighetene rundt skaden ikke tilfredsstiller kravene for å få utbetalt erstatning. Man går rett og slett rett i sin egen felle. Kristina Picard byr på nok et eksempel om at ærlighet varer lengst:

– En kunde øvelseskjørte med sønnen sin, og sønnen var uheldig og kjørte inn i et tre. Far er antagelig bekymret for avkorting – lyver til forsikringsselskapet og sier at det var han som kjørte bilen. Veldig dumt da han er dekket av forsikringen på samme måte som hvis han kjørte bilen selv. Men konsekvensen av å bli tatt i løgn var null i erstatning, avslutter Picard.

Forsikringsnekt

Konsekvensene av løgn stopper ikke med avkorting. Årlig er det hundrevis av kunder som blir utestengt av sitt forsikringsselskap.

– Vi sier opp avtalen med om lag 200 kunder årlig. Blir man utestengt, tar det seks år før man kan søke forsikring hos oss igjen, forteller Bjarne Aani Rysstad, informasjonssjef skadeforsikring i Gjensidige.

To-tre personer lider samme skjebne hos If hver uke. Men informasjonssjef Jon Berge tror tallet burde vært enda høyere:

– Vi sa opp avtalen med 130 personer i 2011. Dette er kanskje bare ti prosent av alle som svindler på forsikringen. Men er det den minste tvil, kommer tvilen kunden til gode, forteller Berge.

Men etter et tvilsomt forsikringsoppgjør følger selskapet ekstra nøye med. Tvilen blir med videre i kundeforholdet.

– Det er klart vi følger nøye med. Vi skylder jo alle kundene våre å gjøre en god jobb med å avsløre svindel. Jo mer svindel, jo høyere forsikringspremie må alle betale, avslutter Berge.