DUMT: Skriver du noe slikt på Twitter, må du regne med at du kan bli avslørt. Forsikringsbransjen sjekker nemlig sosiale medier. En slik melding inneholder dessuten mer info enn det som står i klartekst, blant annet dato og klokkeslett, og ofte hvor og hvordan meldingen ble skrevet.  Foto: Ole Petter Baugerød Stokke
DUMT: Skriver du noe slikt på Twitter, må du regne med at du kan bli avslørt. Forsikringsbransjen sjekker nemlig sosiale medier. En slik melding inneholder dessuten mer info enn det som står i klartekst, blant annet dato og klokkeslett, og ofte hvor og hvordan meldingen ble skrevet. Foto: Ole Petter Baugerød StokkeVis mer

Forsikringsselskaper sjekker sosiale medier

Avslører forsikringssvindel på Facebook og Twitter. – Som å lese aviser, mener bransjen.

I fjor ble det avdekket forsikringssvindel for en halv milliard kroner, ifølge Finansnæringens Fellesorganisasjon (FNO). Men mørketallene er store.

– Vi er stadig mer oppmerksomme på mulig svindel. Man risikerer både forsikringsnekt, politianmeldelse og fengsel i de alvorligste sakene, sier kommunikasjonssjef Stine Neverdal i FNO i en pressemelding.

De advarer samtidig om en stadig mer oppmerksom forsikringsbransje, som setter inn store ressurser på forsikringsetterforskning.

Og DinSide kan nå fortelle om et av verktøyene bransjen nå har tatt i bruk: Sosiale medier.

Innboforsikringen dekker mer enn du tror – for eksempel sykkelulykker

Alle gjør det

Tryg, If, Sparebank 1 og Gjensidige bekrefter alle overfor DinSide at de bruker sosiale medier når de sjekker forsikringssaker.

GJØR DET: Informasjonsrådgiver Roald Stigum Olsen i Tryg innrømmer at de sjekker sosiale medier. Foto: TrygVesta Vis mer


– Åpen informasjon på sosiale medier er av stor interesse for oss, sier fagsjef Fred Nilsen i Sparebank 1 Skadeforsikring.

– Det skjer eventuelt etter berettighet mistanke om at ikke alle fakta er som påstått i en spesiell sak. Og det skjer svært sjeldent, forteller informasjonsrådgiver Roald Stigum Olsen i Tryg.

– Åpne kilder på internett, som Facebook og Twitter, er ikke alene nok til å påstå forsikringssvindel, men brukes som tileggsinformasjon i sakene, sier informasjonssjef Bjarne Aani Rysstad i Gjensidige Forsikring.

Derfor tar forsikringen regningen for steinsprutskader

Tenk deg om

En klassisk forsikringssvindel dreier seg om å si at noe har skjedd, mens det som faktisk har skjedd er noe helt annet. Med tanke på at en stor del av det vi skriver på sosiale medier dreier seg om nettopp hva som skjer til enhver tid, er det ikke vanskelig å se for seg at Twitter og Facebook raskt kan avsløre svindlere.

– Det er et tankekors hva enkelte både forteller om, og påstår, når de bruker sosiale medier, mener Stigum Olsen i Tryg.

Han oppfordrer deg derfor til å tenke deg nøye om neste gang du legger ut noe, spesielt om du gjør det på offentlige arenaer som Twitter og som offentlige Facebook-innlegg. For du kan ikke bare få problemer med forsikringsselskapet ditt. Som Stigum Olsen sier:

- GREIT: Informasjonsdirektør Ove Skåra synes det er naivt å tro noe annet enn at også forskringsselskaper sjekker sosiale medier. Foto: Hans Fredrik Asbjørnsen/Datatilsynet Vis mer


– Det finnes enkelte med langt fra ærlige hensikter som også kan bruke, eller misbruke, disse mediene.

"Det er ikke Facebooks skyld at du er dum" – kommentar om nye Facebook

Ukritisk datatilsyn

Forsikringsbransjen mener å ha ærlige hensikter når de søker opp kundene sine på nettet. Men er det greit av den grunn?

Ja, mener informasjonsdirektør Ove Skåra i Datatilsynet.

– Det ville vært naivt å tro at forsikringsselskapene ikke bruker sosiale medier. Potensielle arbeidsgivere bruker det, og myndigheter som toll og NAV bruker det. Alle bruker det, sier Skåra.

Verken Datatilsynet eller Forbrukerrådet har derfor noe negativt å si om forsikringsselskapenes bruk av sosiale medier, og ingen skal ha behandlet problemstillinger rundt dette. Datatilsynet er mest opptatt av hvordan informasjonen lagres og behandles hos forsikringsselskapene, men at den innhentes ser de på som uproblematisk.

– Om du gjør ulovlige ting og avslører det selv på en åpen Facebook-konto, kan du bare takke deg selv. Da fortjener du nærmest å bli avslørt, mener Skåra.

Får lov

Forsikringsbransjen er, som Skåra sier, langt fra de eneste som bruker sosiale medier for å sjekke om du snakker sant. DinSide har tidligere fortalt at NAV sjekker nettet for å avsløre trygdejuks, og heller ikke da ville Datatilsynet kritisere praksisen.

Les saken: Facebook kan avsløre deg om du snylter på trygden

Er det greit av bransjen å sjekke sosiale medier? (Avsluttet)
Ja(77%) 773
Kun om det er strengt nødvendig(11%) 114
Nei(11%) 111
Avstvemningen er ikke styrt og reflekterer kun lesernes egne meninger.


For man trenger ingen spesielle tillatelser for å hente slik informasjon. Alt som ligger offentlig, er offentlig. Forsikringsselskapene vi har snakket med lener seg derfor kun på FNO sine etiske retningslinjer.

I 2011 inkluderte retningslinjene følgende om sosiale medier:

  • Forsikringsselskapene kan bruke all informasjon fra sosiale medier så lenge den ligger offentlig. De kan altså ikke for eksempel gå via Facebook-vennene dine for å få tilgang på informasjonen.
  • Man kan kontakte kunden direkte i det sosiale mediet, men man må bruke sin egen identitet. De kan altså ikke for eksempel kontakte deg via en lureprofil på Twitter.
  • Ingen får lov til å bryte seg inn på din profil for å hente ut info.
– Dette er åpen, offentlig informasjon. Det blir som å bruke aviser, rettsavgjørelser, likninger eller annen info som ligger ute, sier kommunikasjonsdirektør Leif Osland i FNO til DinSide.

Slik unngår du tabben meddommeren under 22. juli-rettsaken gjorde på Facebook

Hva synes du? Er det greit at forsikringsselskapet sjekker profilene dine? Stem over, og si din mening under!