Forsikringsselskapene skjerper seg

Forsikringsselskapene jobber for økt troverdighet.

Slutter seg til FNHs bransjenorm

I forrige uke skrev vi om forsikringsverstingene, både de som ikke vil tilslutte seg FNHs bransjenorm, og de som ikke retter seg etter forsikringsklagenemdens vedtak.

Alle forsikringsselskap som er medlem i Finansnæringens hovedorganisasjon (FNH) er automatisk tilsluttet denne ordningen, men alle selskap kan frivillig melde seg inn. Dette innebærer blant annet at man forplikter seg til å dekke advokatugifter for kunden sin, dersom denne skulle bestemme seg for å klage på forsikringstjenesten.

Den siste uken har tre nye forsikringsselskap bestemt seg for å slutte seg til bransjenormen. Først ute var Duborgh Skadeforsikring AS, og Anticimex (kanskje mest kjent for sitt samarbeid med Notar) fulgte hakk i hæl. I går fulgte Gerling Norge AS etter.

Forbrukerrådet krever at alle forikringsselskap som opererer i Norge skal følge bransjenormen, ellers vil de gå aktivt ut og fraråde å bruke dem.

Det er nå kun ni selskap som ikke vil rette seg etter bransjenormen:

  • Accent Europe Insurance Co Ltd
  • Chiyoda Fire and Marine Insurance Company Europe Ltd
  • Les Mutuelles Du Mans Assurance
  • Reliance National Insurance Company Ltd
  • Oslo Forsikring AS
  • Salusansvar AB
  • Netviq
  • Lloyds of London *
  • Erika Travel Insurance
  • *Lloyds hevder de ikke har mottatt informasjon om bransjenormen, og har bedt om frist til 29. mars til å ta stilling til saken.

    Kilde: Forbrukerrådet