Svært ulik praksis ved avbestilling av flybilletter bekrefter hvor viktig det er å lese vilkår før man velger forsikring.  Foto: colourbox.com
Svært ulik praksis ved avbestilling av flybilletter bekrefter hvor viktig det er å lese vilkår før man velger forsikring. Foto: colourbox.comVis mer

Forsikringsselskapene dekker dette tillegget

Når flyselskapet sier nei, gjelder det å ha forsikringen i orden.

Nylig kunne DinSide fortelle om den uheldige passasjeren, som satt igjen med en regning på over 5.000 kroner etter avbestilling av en flyreise på grunn av sykdom.

Årsaken var at verken flyselskapet eller forsikringsselskapet ville dekke drivstofftillegget, et tillegg som blir lagt til flybillettprisen ved bestilling.

Men gjelder dette uansett forsikringsselskap? DinSide har kontaktet fire av de store aktørene innen reiseforsikring, for å sjekke om de har en tilsvarende praksis.

Disse dekker drivstofftillegget

DinSide har snakket med Europeiske, Gjensidige, Storebrand og Tryg. Spørsmålet er om deres helårs reiseforsikringer dekker drivstofftillegget ved avbestilling av flybilletter på grunn av sykdom.

Svarene fra forsikringsselskapene viser at det er viktig å sjekke forsikringsvilkår ved valg av reiseforsikring. Samtlige fire aktører bekrefter nemlig overfor DinSide at de vil dekke drivstofftillegget når kunden har gyldige grunner til å avbestille billetten.

– Vi anser dette som flyselskapets eget gebyr, og det skiller seg fra offentlige pålagte avgifter, som passasjeren har krav på å få tilbakebetalt fra flyselskapet om reisen ikke gjennomføres. Ved dekningsmessig avbestilling erstatter Tryg derfor også drivstofftillegg - så fremt dette ikke refunderes av flyselskapet, sier Pressetalsmann Roald Stigum Olsen i Tryg sier til DinSide.

Fra Storebrand får vi samme bekreftelse.

– Kunden får refundert drivstofftillegg som ikke blir refundert av flyselskapet eller reisearrangøren, sier kommunikasjonssjef Kristina Picard til DinSide.

Det samme gjelder Europeiske, som er en del av If.

– Vi ser på drivstofftillegget som en del av omkostningene som dekkes ved en avbestilling, sier assisterende informasjonsdirektør Emma Elisabeth Vennesland.

Les også DinSides sjekkliste ved kjøp av reiseforsikring

Ulik praksis hos flyselskapene

Informasjonsansvarlig Arne Voll i forsikringsselskapet Gjensidige, påpeker overfor DinSide at de opplever svært ulik praksis blant flyselskapene ved avbestilling av billetter.

– For oss virker det som om flyselskapene har veldig ulik praksis på hva de refunderer og ikke. Så det kunden ikke får refundert fra flyselskapet, det erstatter vi, sier Voll.

SAS er blant flyselskapene som har bekreftet overfor DinSide at de ikke refunderer dette tillegget ved kjøp av ikke-refunderbare billetter, men kun offentlige skatter og avgifter, slik alle flyselskap er pålagt ved avbestilling av en reise.

Voll understreker at Gjensidige ved en erstatningsmessig avbestilling ber kunden om å kontakte flyselskapet først for å få opplyst hva de faktisk får refundert.

– Deretter bør de kontakte oss. Vi trekker da ifra det flyselskapet refunderer samt egenandelen på 500 kroner, og utbetaler resten, sier Voll.

Les også: Noen ganger lønner det seg med kredittkortforsikring