Identitetstyverier er et økende problem også i Norge. Foto: Colourbox.com
Identitetstyverier er et økende problem også i Norge. Foto: Colourbox.comVis mer

Forsikring mot ID-tyverier

Nye forsikringsprodukter skal imøtekomme et nytt behov.

«- Identitetstyveri er et av de størst voksende kriminelle områdene.Ole Morten Knudsen, informasjonsrådgiver i Datatilsynet»


I USA utsettes cirka 10 millioner mennesker for ID-tyveri hvert år, men det forekommer også i høyeste grad i Norge. I løpet av 2008 hadde Telenor 1.361 saker hvor det har blitt opprettet mobilabonnement i andres navn, og før helgen ble DinSide-redaksjonen selv offer for identitetstyveri. Nå kan privatpersoner forsikre seg mot fenomenet.

- Identitetstyveri er et av de størst voksende kriminelle områdene, og dette er noe folk bør være oppmerksomme på, sier Ole Morten Knudsen, informasjonsrådgiver i Datatilsynet, til DinSide.

Han legger til at ettersom problemet er økende, er Datatilsynet i utgangspunktet positive til slike forsikringer og ser gjerne at flere forsikringsselskaper kommer på banen.

- Hvis man virkelig blir utsatt for grovt ID-tyveri der svindlerne handler biler og tar opp lån i andres navn, slik det finnes eksempler på, kan det påløpe store advokatutgifter for å få ryddet opp, sier Knudsen.

- Alle blir utsatt for ID-tyveri

To av aktørene som nå tilbyr dette, er Eurocard og DinersClub, som drives av samme selskap.

Hilde Fredheim Høgberg representerer Eurocard og DinersClub. De tilbyr nå forsikring mot ID-tyveri. Foto: Eurocard Vis mer


- Vi har bare tilbudt dette produktet i en drøy måned, men responsen er større enn det vi trodde på forhånd, sier Hilde Fredheim Høgberg, informasjonssansvarlig for DinersClub og Eurocard.

Hun forteller at problemet med ID-tyveri er relativt lite for dem som kortselskap fordi reglene for identifikasjon er nokså strenge for å utstede et kort. Likevel velger de nå å tilby en forsikring til dem som frykter ID-tyveri.

- Er du utsatt for identitetssvindel, får du som regel igjen det rene økonomiske tapet, men du får ikke noe igjen for den tiden det tar å rydde opp i rotet. Det er mye tid og krefter som brukes på dette, og det kan du nå få igjen på forsikringen, sier Fredheim Høgberg.

Forsikringen dekker blant annet:

  • Juridisk bistand ved ID-tyveri for inntil 150.000. Innenfor forsikringssummen dekkes tapt inntekt som følge av nødvendig fri fra fast arbeid, samt andre administrative kostnader som følge av identitetstyveriet.
  • Assistanse og bistand gjennom oppryddingsprosessen dersom du blir utsatt for ID-tyveri.
  • Tap og tyveri av nøkler og papirer inntil kr 10.000
  • Ransforsikring ved uttak fra minibank inntil kr 10.000
  • Veske/lommebok/dokumentmappe inntil kr 5.000
  • Misbruk av SIM-kort etter tyveri av telefon inntil kr 10.000.
  • Egenandel ved misbruk av kredittkort inntil kr 5.000.
  • Forsikringen til Eurocard og DinersClub koster 69 kroner per måned og tilbys nye og eksisterende kortkunder. Forsikringen gjelder også for situasjoner som måtte oppstå utenlands.

    Sikre tegn på at noen bruker din ID

    Flere på banen

    HELP forsikring tilbyr også et produkt som heter ID-tyveriforsikring. HELP er et selskap som spesialiserer seg på advokatforsikringer, og deres ID-tyveriforsikring inneholder blant annet tilbud om juridisk bistand for inntil 1 million kroner ved tvister. Forsikringen omfatter også motpartens saksomkostninger i retten. Gjennom forsikringen igangsettes tiltak for å forhindre ytterligere misbruk, og du skal få hjelp til å kreve erstatning for de tap du har lidt.

    Du sikrer deg hjelp

    Før du vurderer forsikring mot ID-tyveri skal du merke deg, som Høgberg påpeker ovenfor, at du sjelden blir holdt økonomisk ansvarlig for beløpene som blir svindlet dersom du blir utsatt for ID-tyveri. Det er imidlertid et faktum at det er svært tidkrevende å rydde opp i slike saker, og enkelte vil kunne ha bruk for assistanse for å rydde opp dersom svindelen er omfattende. Det er disse punktene i forsikringen som DinSide vurderer som mest interessante.