<B>RISIKOSPORT: </B>Å overføre pengene før du har mottatt varen i en Finn.no-annonse kan ende stygt. Flere opplever nemlig å ikke motta varene.  Foto: OLE PETTER BAUGERØD STOKKE
RISIKOSPORT: Å overføre pengene før du har mottatt varen i en Finn.no-annonse kan ende stygt. Flere opplever nemlig å ikke motta varene. Foto: OLE PETTER BAUGERØD STOKKEVis mer

Forhåndsbetaler på Finn.no, men mottar ikke varene

Eksemplene er mange, og løsningen er enkel.

En Oslo-kar la i fjor vinter ut en annonse på Finn.no: Han var på utkikk etter en Playstation 4-spillkonsoll. En mann fra Fauske tok kontakt, og de ble enige om et kjøp på 2.300 kroner.

- Men jeg vil ha 1.000 kroner forskuddsbetalt, og resten senere, sa selgeren.

Kjøperen gikk med på dette, satt over pengene og ventet. Og ventet. Og ventet.

Men det kom aldri noen spillkonsoll i posten, samme hvor mye han maste. Saken havnet derfor hos Forbrukertvistutvalget (FTU), som naturlig nok gir kjøperen krav på pengene tilbake.

Men situasjonen kunne enkelt vært unngått, og er langt fra unikt.

LES OGSÅ: Slik gikk det da Dinside skulle selge sofaen på Finn.no

PENGER UT AV VINDUET: Du bør ikke gi noen penger om de ikke samtidig gir deg noe. Heller ikke på Finn.no. Foto: OLE PETTER BAUGERØD STOKKE Vis mer


Mange blir lurt

Det er nemlig mange saker i FTU fra de siste årene, hvor nordmenn forhåndsbetaler varer de aldri mottar, ved private kjøp på først og fremst Finn.no.

  • En Haugesund-kvinne forhåndsbetalte en iPhone 4S for 2.240 kroner fra en mann fra Askøy på Finn.no. Innklagde uttalte seg ikke til FTU, og må tilbakebetale pengene.
  • En kar fra Skien kjøpte en iPad for 2.500 kroner fra en mann fra Ås, og betalte uten å motta varen. Åsingen var tyst, og tapte.
  • En dame fra Tønsberg betalte 1.500 kroner for noen Logitech-høyttalere fra en mann på Nesodden. Han svarte aldri, og måtte tilbakebetale pengene.
  • En mann fra Lillehammer kjøpte to gamle Sega Dreamcast-spillkonsoller fra en kar på Fræna. Prisen på 3.800 kroner ble forhåndsbetalt, men varene aldri mottatt. Selger mener de forsvant i posten, men tapte likevel i FTU.
LES OGSÅ: Kjøpte piratkopi på Finn.no – hvem har ansvaret?

Har du opplevd å betale for en vare du aldri mottok?

(Avsluttet)
Nei(64%) 1800
Ja, andre steder(19%) 527
Ja, på Finn.no(17%) 473
Avstvemningen er ikke styrt og reflekterer kun lesernes egne meninger.


Kan tvinge fram pengene

Grunnen til at selgerne taper er ganske åpenbar: Du skal ikke betale for noe du ikke mottar. Det står i kjøpslovens paragraf 22, som gir deg rett på pengene tilbake.

Får du gjennomslag for dette i FTU, kan de bidra til å sette i gang tvangsfullbyrdelse om selger ikke ordner opp.

Å klage til Forbrukerrådet og ta saken derfra til Forbrukertvistutvalget kan derfor bli redningen om du havner i denne situasjonen. Men det beste er selvfølgelig å unngå hele problemet.

LES OGSÅ: Slik unngår du svindel på Finn.no

GARANTI: Finn.no sin betalingsgaranti er bygget opp så hverken selger eller kjøper skal tape pengene sine. Foto: FINN.NO Vis mer


Tilbyr sikker betaling

Hva enn du gjør: Ikke sett over penger til selger før du har mottatt varen. Det kan være fristende for både selger og kjøper når varer skal sendes, da det ofte er aller enklest, men straffer seg når noe går galt.

Skal du fysisk ta i mot varen selv, kan du ty til gode gamle kontanter. Pengene fra den ene hånda når varen er i den andre har fungert i tusenvis av år, og fungerer fortsatt. Men husk da å sjekke varen godt før du betaler.

«For å være sikker på at du ikke betaler uten å få varen bør du alltid bruke FINN betalingsgaranti hvis du ikke kan møte selgeren fysisk» skriver Finn.no.

Mot et gebyr settes pengene dine på en depositumskonto hos PayEx før selgeren får dem. Mottar du ikke varen, kan du kreve at pengene skal tilbake til deg. Dette gir også en sikkerhet for selgere, som kan vente med å sende varen til pengene er på depositumskontoen.

LES OGSÅ: Triksene som gir deg bedre treff på Finn.no-annonsene