Forfengelige nordmenn kan spare tusener

Forfengelige nordmenn betaler gladelig det hvite ute av øyet for å se bra ut. Det er ikke nødvendig - vi viser deg hvor du får mest for pengene.

- You have no idea how much it cost me to look this cheap.
Dolly Parton

Hvor mye Parton har brukt, vet vi ikke. Men vi vet hvor mye vi nordmenn bruker på å se bra ut. Ifølge kosmetikk-leverandørenes forening brukte vi totalt 1,585 milliarder kroner på ansikts- og kroppskremer i 2005, en økning på 765 millioner - rundt hundre prosent - på ti år.

Legger man til sjampo, sminke, deodoranter, parfyme, hårfjernings- og munnhygiene-produkter øker tallet til svimlende 7,4 milliarder.

Cirka 113.000 norske menn handlet kosmetikk eller hudpleie på nett i fjor, ifølge Synovate MMI. Montasje: Wladyslav Trojanowski / Per Ervland Vis mer


Ifølge Statistisk sentralbyrå utgjør personlig pleie 2,3 prosent av vårt totale forbruk.

I snitt brukte Ola og Kari Nordmann 7.297 kroner på såper, kremer og hårprodukter i 2005. Gjennomsnitts-nordmannen brukte en lavere sum, snittkvinnen brukte mer. Dette tallet stiger hvert år, og selv om det nok ikke skjer like fort som produsentene ønsker, står menn nå for den største prosentvise veksten.

Slik handler vi

Ifølge en forbruksundersøkelse i regi av Synovate MMI er det store forskjeller på hvor menn og kvinner handler kosmetikk- og egenpleieprodukter. Mens menn stort sett handler produkter i dagligvarebutikken, handler kvinner helst i parfymerier. I tillegg er det en langt større andel kvinner enn menn som bruker flere forskjellige pleieprodukter.

38 prosent handler kosmetikk i utlandet, mens rundt en av fem handler når de reiser til utlandet, på taxfree. En fjerdedel bruker også apoteket når de skal handle hudpleie eller kosmetikk. Andelen som har handlet på nett blir forsvinnende liten i forhold: kun seks prosent av de spurte i Synovate MMIs undersøkelse svarte at de hadde kjøpt egenpleieprodukter på nett i fjor.

Hvordan bør vi handle?

Med utgangspunkt i produktene en fagjury kåret til årets beste i forrige uke, har vi lett rundt, høyt og lavt, for å finne hvor det lønner seg å handle kosmetikk og hudpleie. Vi har konsentrert oss om produktene med selektiv distribusjon, og utelukket dem en får kjøpt i dagligvarebutikken.

Dersom du ønsker å spare mest mulig, er det viktig å sjekke priser for de produktene du bruker, eller ønsker deg. Ved første øyekast vil det se ut som om utenlandske nettbutikker er det beste (og det billigste) stedet å lete.

At skjønne produkter til hud og hår er billigst på nett, skulle imidlertid vise seg å være en sannhet med modifikasjoner.

Det varierer også veldig hvilke produkter som finnes. Selv om nettbutikken har merket du er ute etter, er det ikke sikkert de har selve produktet. Etter hvert har de fleste kosmetikkmerkene tillatt nettsalg av sine produkter, men nyheter kommer sent på nett. I tillegg sender en rekke av nettbutikkene kun innenlands, og er derfor utilgjengelige for norske forbrukere.

(Leter du etter noe som ikke finnes å få kjøpt i Norge finnes løsninger som JetCarrier, men dette vil ikke lønne seg prismessig.)

Etter å ha vært igjennom en hel rekke nettsteder, landet vi på de to vi allerede visste om: Strawberrynet.com og Lookfantastic.com. Begge to har en stort produktutvalg, og sender til Norge.

Strawberrynet har gratis frakt, mens Lookfantastic.com tar rundt 20 kroner for frakt, pluss 15 kroner per vare. Førstnevnte er kjent for å være størst på makeup og hudpleie, mens Lookfantastic er markedsledende på hårpleie.

Det hjelper imidlertid ikke å være størst, om en ikke finner de produktene en leter etter. Av de 12 produktene vi lette etter, fikk vi bare hits på tre: Clinique dramatically different moisturising lotion, Dior Plasticity anti-celluite gel og Lancômes Absolue dagkrem. (Strawberrynett har midlertidig salgsstopp av parfyme.)

Nettbutikk - med og uten moms
ProdusentProduktStørrelseStrawberrynet.comStrawberrynet.com*TaxfreeEsthetique
Lancôme Absolue Replenishing Cream50 ml769,5011369391225
Christian DiorPlasticity200 ml289,50537319420
CliniqueDDML125 ml med pumpe206433325400
   12651756**15832045
Priser innhentet uke 11. *Her har vi regnet med 25 prosent mva, samt ekspedisjonsgebyr på 175 kroner. **Totalprisen kan se unaturlig lav ut, men vi har her basert oss på en forsendelse, slik at du slipper unna med ett gebyr.


Alle ser rimeligst ut på Strawberrynet.com - men siden det bikker den magiske 200-kronersgrensen, kommer moms og gebyrer i tillegg. Regner vi ut hvor mye det faktisk vil koste, hjelper det lite at den amerikanske nettsiden sender gratis. Totalprisen blir likevel dyrest, dersom en bestiller ett og ett produkt, men går vi utifra at disse tre produktene blir bestilt samtidig, slipper en unna med å betale ett gebyr.

Tips: De observante slipper imidlertid å ta kostnaden ved dette. Strawberrynet dekker nemlig ekstrakostnadene (enn så lenge, de lover ikke at dette er en konstant service) dersom du scanner og mailer eller poster kvitteringer til dem.

Selv om en ikke får igjen penger er det fortsatt rundt 300 kroner rimeligere å handle på Strawberrynet.com enn å kjøpe produktene til fullpris, men det er likevel dyrere enn å handle de samme varene på taxfree. Det er heller ikke på langt nær så rimelig som ved første øyekast. Dette er kanskje en medvirkende årsak til at så få nordmenn handler skjønnhetsprodukter på nett?

Ifølge Synovate MMIs undersøkelse handlet 226.000 nordmenn kosmetikk eller hudpleie på nett i fjor. Dette fordeler seg omtrent likt på kvinner og menn. En undersøkelse av Opinion viser videre at omtrent en prosent av alle kjøp foregår på nett. - Her er det et enormt potensiale, sier Marius Jensen, trendanalytiker i Opinion. Han peker på tunggrodde internasjonale giganter, men spår samtidig at de nok også kommer til å ønske å kapre markedsandeler på nett. Forhåpentligvis vil også norske forbrukere kunne ta del i denne kaken.

To er én for mye... Beveger du deg over 200kronersgrensen blir det fort dyrt. Vis mer


Rimelig frisørsjampo

Bruker du dyr frisørsjampo, bør du sjekke hvor mye denne koster på nett. Hos frisøren Komsa i Oslo, koster en sjampo og balsam fra Sebastian (av typen Penetrait) henholdsvis 239 og 249 kroner, altså 488 kroner til sammen.

På Lookfantastic slipper en unna med å betale litt over halvparten, inkludert frakt koster sjampoen 171 kroner og balsamen 192 kroner. Både sjampoen og balsamen er drøy i bruk, og bør vare i litt mer enn to måneder. Dette gir en årlig besparelse på i overkant av 600 kroner.

Dersom en velger å kjøpe én og én shampo og balsam. Det er nemlig slutt på de dager da Lookfantastic lurte de norske tollmyndighetene med å skrive alt for små verdier på tolldeklarasjonen. (Uavhengig av om forbrukerne ba om det eller ikke.)

Tollvesenet utførte en razzia mot pakker fra Lookfantastic.com i høst, og på nettstedet kommer det nå tydelig frem at man må klarere alle varer som er verdt mer enn 200 norske kroner, samt at leveringstiden til Norge kan være litt lang i en periode.

De dyreste produktene: Sats på tax free

Størst sammenligningsgrunnlag fikk vi da vi sjekket priser på produkter i parfymerikjeden Esthetique mot taxfreekjeden Travel Retail Norway. Av de syv produktene som fantes i begges sortiment var samtlige billigere på taxfree. Ikke så rart, når vi tenker på at disse prisene er uten moms på 25 prosent.

Parfymeri vs Tax Free
ProdusentProduktnavnStørrelsePris parfymeri
Esthetique
Pris Tax Free
Travel Retail Norway
  
LancômeAbsolue Premium, Advance Replenishing Cream50 ml1225939  
Christian Dior Plasticity Anti-Cellulite Corrective Gel200 ml420319  
YSLPerfect Touch40 ml345255  
Viktor & RolfFlowerbomb50 ml680509  
YSLL'Homme (edt)100 ml635449  
Jean Paul Gaultier Le Male (edt)75 ml415289  
CliniqueDramatically Different Moisturizer Lotion125 ml400325  
TOTAL  41203085  
Priser innhentet Oslo, uke 11. Vi tar forbehold om endring i pris eller utsolgte produkter.


Prisforskjellen her kan stort sett forklares av momsen (eller fraværet av denne i taxfreebutikken). Legger vi til moms på totalsummen av prisene fra taxfreebutikken er det kun få hundrelapper som skiller de to fra hverandre. Det er imidlertid den reelle prisforskjellen som betyr noe, og denne er på over tusenlappen.

Nå er det ikke gratis å reise, men skal du likevel på tur, lønner det seg definitivt å handle dyrere kosmetikk, hudpleieprodukter og parfyme på taxfree.

Konklusjon: Hva kjøper du hvor

Hvor du bør handle avhenger av hva du vil ha - og hvor. Skal du kjøpe sminke, som maskara, leppestift, eller lignende fra de eksklusive merkene: Let i de utenlandske nettbutikkene. Prisnivået er generelt lavere, prisen vil sjelden gå over 200-kronersgrensen, og du får fatt i de fleste merkene. Vår favoritt: Strawberrynet.com. Bonuspoeng for fri frakt!

Kremer og hudpleieprodukter som koster mer enn 200 kroner lønner det seg klart å kjøpe på taxfree. Travel Retail Norway har greie nettsider, om enn noe ufullstendige, men en kan sjekke både pris og tilgjengelighet på en rekke varer. Siden du slipper å betale moms, vil dette i de fleste tilfeller også vise seg å være billigere enn å handle i utlandet. Siden dette er de dyreste produktene, er det også her det største innsparingspotensialet er. Planlegging er alfa og omega her, så det lønner seg å sjekke badehyllene godt før du drar på ferie neste gang.

Dyrere hårpleieprodukter lønner det seg også å kjøpe på nett. Selv om frisørsjampo stort sett koster mellom to og tre hundre kroner i Norge, sniker de seg pent under 200-kronesgrensen på nett. Vår favoritt: Lookfantastic.com. Registrer deg for ekstra gode priser.