MER PRODUKTPLASSERING: Det kan bli resultatet, dersom EU-kommisjonens forslag får gjennomslag.
MER PRODUKTPLASSERING: Det kan bli resultatet, dersom EU-kommisjonens forslag får gjennomslag.Vis mer

Mer produktplassering på norsk TV

Foreslår å tillate mer produktplassering

Se hvor det kan dukke opp produktplassering, om EU-kommisjonen får det som de vil.

Produktplassering ble lovlig på norsk TV i 2013, og både Robinson, Senkveld og EM-sendingene til TV2, ifølge Kampanje, er eksempler på TV-programmer med produktplassering.

Dersom EU får gjennomslag for sitt nye forslag til regler, kan det føre til mer produktplassering også på norsk TV.

Dette kan bli tillatt

Linda Andersen i Medietilsynet minner om at de nye reglene fortsatt er på forslagsnivå, og at det er lang vei frem til at de å eventuelt trer i kraft i Norge.

EU-kommisjonens forslag til endring av det såkalte AMT-direktivet som blant annet inneholder regler for produktplassering, går i hovedsak ut på å snu på hele regelen.

- Hovedregelen i dag er at produktplassering er forbudt, med enkelte unntak. EU-forslaget innebærer å snu regelen på hodet, og tillate produktplasseringen, med enkelte unntak hvor det ikke blir tillat, sier Andersen.

De foreslåtte unntakene gjelder ifølge Medietilsynet nyheter, aktualitetsprogram, forbrukerprogram, religiøse program samt TV-programmer som har en betydelig andel barn som seere.

FORBUDT I NYHETSSENDINGER: Det vil ikke komme Coca Cola-flasker på pulten til nyhetsankerne på NRK. Vis mer

- Generelt ønsker man altså å tillate produktplassering i noen flere kategorier av TV-programmer, men overfor de yngste tv-seerne, foreslås det strengere regler. I dag er produktplassering ikke tillatt i barneprogrammer, mens programmer hvor det kan bli forbudt, er eksempelvis Idol, forteller Andersen.

Også i dokumentarer kan det bli tillatt med produktplassering, om endringene gjennomføres, legger Andersen til.

Mer synlige produkter

En annen hovedendring er produktenes synlighet i programmet. Med dagens regelverk i de programmene der produktplassering er tillatt, er det ifølge Andersen ikke lov å gi et produkt en unødig fremtredende rolle. Her vil det kunne bli lov å ha langt mer fokus på produktet, enn det er i dag.

Det vil fortsatt ikke være tillatt å oppfordre til å kjøpe produktene, slik det også er i dag. Også kravene til merking skal bestå på lik linje med dagens krav.

Linda Andersen i Medietilsynet tror bakgrunnen for EUs foreslåtte endringer, skyldes et ønske om å gi økte finansieringsmuligheter for de europeiske kringkasterne.

Skeptisk til mer reklame

Forbrukerombud Gry Nergård sier til Dinside at tendensen er at det blir åpnet mer og mer for reklame på alle flater, i dette tilfellet på TV.

- Dette er vi kritiske til, sier hun til Dinside.

Forbrukerombudet har lenge vært kritisk til produktplassering, siden det rokker ved lovprinsippet om at markedsføring tydelig skal fremstå som markedsføring.

- Produktplassering er vanskelig å identifisere og forstå for forbrukerne. En undersøkelse som Medietilsynet gjorde, viste at under halvparten fikk med seg merkingen av programmer som inneholder produktplassering. Én av to tv-seere har dermed blitt eksponert for markedsføring uten å være klar over det, sier Gry Nergård til Kampanje.