LITE KLÆR: Det er klær det handler om, men det er ikke mye klær å se i Jack  & Jones' reklamer. Sex, derimot, det er på plass.  Foto: Jack & Jones-reklame
LITE KLÆR: Det er klær det handler om, men det er ikke mye klær å se i Jack & Jones' reklamer. Sex, derimot, det er på plass. Foto: Jack & Jones-reklameVis mer

Forbyr sex-kampanje

Forbrukerombudet mener Jack & Jones utnytter kvinnekroppen.

- Min erfaring tilsier at du kommer til å gjøre det på mange trange steder. Som på toaletter.

Slik starter en av treningsvideoene, hvor en svært lettkledd kvinne viser Jack & Jones-kundene hvordan de skal holde formen. Dette for å "takle all action" de kommer til å få denne sommeren, om de kler seg i deres klær.

Og ja: "Action" og "gjøre det" betyr akkurat det du tror.

Nå går Forbrukerombudet ut mot reklamekampanjen, kalt Jack & Jones Fitness Club.

Her er de drøyeste reklamene som bruker hud for det det er verdt

- Etter vårt syn er dette utnytting av kvinnekroppen, sier seniorrådgiver Anna Charlotte Amdal Neumayer i Forbrukerombudet til DinSide.

Forbyr mer bikini

Forbrukerombudet mener derfor reklamene strider mot markedsføringsloven, som i 1978 fikk et forbud mot markedsføring hvor kvinnekroppen blir utnyttet.

STOPP: Anna Charlotte Amdal Neumayer i Forbrukerombudet krever at Jack & Jones stanser bikinireklamer. Foto: Bjørn-Eivind Årtun/Forbrukerombudet Vis mer


I tillegg til nettsidene med "treningsvideoene", florerer halvnakne kvinner i butikkvinduer og i TV-reklamer for kleskjeden. Som forøvrig er en herrekjede, som selger pent lite bikinier og kvinneundertøy.

"I den lange reklamefilmen ser man ulike lettkledde kvinner som på ulike menn utfører handlinger som skal likne på livreddende førstehjelp, men samtidig insinuere seksuelle handlinger" påpeker Forbrukerombudet i et brev til Bestseller AS, som er ansvarlig for kleskjeden i Norge.

Ombudet krever at kleskjeden holder seg langt unna slike temaer i fremtidige reklamekampanjer. Om ikke, vil de vurdere bøter.

Rød Ungdom jubler

Tradisjonen tro var det Rød Ungdom som først raste mot kampanjen. De frykter kroppspress på unge jenter, og for kvinnesynet til nordmenn.

Pass deg for snikreklamen - nå kommer produktplasseringen i norske TV-stuer

Blant annet festet de klistremerker med tekst som "Sorry, jeg er ikke til salgs!" på butikkvinduene med bikinidamene.

RASENDE: Rød Ungdom ble rasende da de så Jack & Jones' reklamer. Feministsjef Anja Rolland jubler nå for Forbrukerombudets vedtak. Foto: Rød Ungdom Vis mer


- Det er skikkelig, skikkelig bra at Forbrukerombudet nå er med, jubler feministisk ansvarlig Anja Rolland i Rød Ungdom overfor DinSide.

- Ei dame i bikini som danser rundt en strippestang, har veldig lite med klærne til Jack & Jones å gjøre.

"Fantasiløs reklame"

Kleskjeden har vært stille som graven i denne saken. Det har ikke lykkes DinSide å få snakke med noen i norske Bestseller. Også andre medier måtte gi tapt da de omtalte Rød Ungdoms protest tidligere i år.


- Det er ikke ulovlig å ha hverken nakne eller lettkledde damer i markedsføring. Spørsmålet er hvordan kroppen brukes. Her brukes nakne kvinner for å spille på sex i salg av herreklær, understreker Neumayer.

- Men spiller ikke egentlig all reklame på sex i våre dager?

- Vår erfaring er at denne type reklamer hører til sjeldenhetene. Det er relativt fantasiløst å spille på sex og kropp for å selge produkter. Vår erfaring er at reklamebransjen er mer kreativ og smart enn som så.

Apropos: Her er "verdens mest sexy flyvertinner"

Dette er en av reklamefilmene det reageres på:

Er det for mye bikinidamer i norske reklamer? Eller kanskje for lite? Si din mening under!