Forbyr reklame i postkassene

Juridiske eksperter mener at kommunestyret i Aurskog-Høland ikke har anledning til å fatte et vedtak om å forby reklame i postkassene.

Post- og teletilsynet er usikre.

Mandag vedtok kommunestyret i Aurskog-Høland å stenge innbyggernes postkasser for reklame.

I stedet vil de innføre en ordning der innbyggerne selv kan be om reklamen ved å klistre et "Ja til reklame"-merke på postkassen.

Slank postkassen med DinSide

Det innebærer at kommunen har snudd opp ned på dagens ordning, som innebærer at husstandene må reservere seg mot reklame selv.

Vis mer


Posten har, naturlig nok, reagert kraftig på vedtaket, som kommunen hevder å ha sjekket juridisk på forhånd. Nå får Posten støtte fra eksperter på markedsføringsloven og forvaltningsloven, skriver Romerikes Blad.

Tvilende eksperter

Hans Mathias Tjømøe, førsteamanuensis i markedsføring ved BI, sier han tviler sterkt på at kommunestyret er autorisert til å vedta et slikt forbud.

- Enkeltpersoner kan jo gjøre det, men kommunen kan ikke bestemme dette på vegne av enkeltpersonene. De må være fryktelig naive hvis de tror noe annet, konkluderer han.

Han får støtte fra Eivind Smith, professor i forvaltningsrett ved Universitetet i Oslo.

- Jeg kjenner ikke til noe ved lovgivningen som skulle gi et kommunestyre mulighet til å vedta noe slikt. Tvert imot, så er det Stortinget som bestemmer hva som skal vedtas og noe slikt har de ikke vedtatt ennå, sier Smith.

Forbud mot postreklame

En god idé? (Avsluttet)
Ja(77%) 1590
Nei(19%) 398
Vet ikke(4%) 86
Avstvemningen er ikke styrt og reflekterer kun lesernes egne meninger.


Posten er svært fornøyd med at ekspertene deler deres syn på saken.

- Det som er viktig er at det har dannet seg en oppfatning av uadressert reklame som rent søppel. Det mener vi er feil. Undersøkelser viser at befolkningen ønsker å motta uadressert reklame, da de bruker det som beslutningsgrunnlag for sine daglige innkjøp, sier pressesjef i Posten, Kjell Rakkenes, til NTB.

Postkassen trenger ikke se ut som et fuglehus. Stor bildespesial

Ingen miljøgevinst

Han peker på at det for en stor del er det lokale næringslivet som benytter seg av slik reklame og mener det er uforståelig at politikerne vil sette en stopper for folks mulighet til selv å bestemme om de vil ha reklame eller ikke.

Rakkenes slår også fast at det er helt feil å tro at et slikt vedtak vil få noen miljøgevinst av betydning.

- Informasjon fra den lokale slakteren på hjørnet bidrar ikke til ekstra Co2-utslipp. Faktum er at det ikke er noen miljøgevinst å hente på et slikt forbud. Vi har så gode retur- og gjenvinningsordninger at et papir brukes fire-fem ganger før det går ut av resirkuleringssyklusen, sier Rakkenes.

Det hører også med til historien at Post- og teletilsynet er usikre på om kommunen trenger en lovhjemmel til et slikt vedtak.