Forbudt å reklamere for dette

Filmtittelen på en av årets mest omtalte filmer setter sinnene i kok i Jerusalem.

Sex and the City er en av årets mest omtalte, og for mange mest etterlengtede filmer. Filmen om de fire single damene i New York, basert på TV-serien med samme navn, er forventet å bli en storhit over hele verden.

Reisetips til New York

Men mens publikum står i kø for å sikre seg premierebilletter, reagerer de folkevalgte med avsky. Bystyret i Jerusalem forbyr markedsføring med plakater i byen, om ikke ordet sex fjernes, skriver Berlingske Tidende.

Det er ikke drikkingen i den kommende filmen som er problemet, men tittelen.
Foto: SF Norge AS

Foto: SF Norge AS Vis mer


Det reagerer produsent og distributør sterkt på:

- På samme vis som man ikke kan fjerne ordet Coca fra Coca-Cola, kan man heller ikke gjøre det i dette tilfellet, sier Forum Films talsmann Arya Barak til Jerusalem Post, og karakteriserer beslutningen som latterlig.

På med klærne

Dette er ikke første gang det blir reageret mot markedsføring av filmer i Jerusalem. En lettkledt Sarah Jessica Parker (hovedrolleinnehaveren i Sex and the City) har tidligere blitt erstattet med en mer tekkelig antrukket utgave av skuespilleren, og forut for premieren på Disney-filmen Tarzan, ble plakater av jungelhelten revet ned på grunn av hans minimale klesdrakt.

Nå kommer sex og singellivtrusa

Snart premiere

Dermed blir det ingen reklameplakater å se for filmen i Jerusalem og Tel Aviv-forstaden Petah Tikva i Israel. Markedsføring på TV, i aviser og blader samt på nett vil imidlertid gjennomføres uten endringer.

Filmen har premiere den 29. mai, mens vi i Norge må vente til 6. juni.

Gjør New York som Carrie