Tonje Hovde Skjelbostad, fagleder i Forbrukerombudet. Foto: Forbrukerombudet
Tonje Hovde Skjelbostad, fagleder i Forbrukerombudet. Foto: ForbrukerombudetVis mer

Forbudt å lyve i reklamer

Skjønnhetskremen fjernet visst ikke rynkene like bra som reklamen hevdet.

Reklamer lover så mangt, men veldig ofte er det for godt til å være sant. Likevel biter vi på, gang på gang.

Et klassisk eksempel er rynkekremer som lover deg den mykeste babyhuden i hele verden, selv om huden din ser ut som en rosin.

Men selv om det florerer av slike påstander, både på internett, tv og radio, er det faktisk ikke lov å gi et produkt egenskaper som det ikke har.

Et lignende tilfelle skjedde nylig i Sverige. L’Oréal Sverige AB påstod nemlig at deres ansiktskremer kunne minske eller ta bort rynker, selv om de ikke hadde bevis for dette. Det endte med at det svenske forbrukerrådet, Konsumentverket (KO), vant saken denne uken.

Det skriver KO på sin hjemmeside.

Lokker med mye hud for å spre budskapet... Er denne reklamen for drøyt for deg?

Derfor ble de dømt

I fjor vår tok KO med seg L’Oréal Sverige AB til retten. Saken dreide seg om to annonsesaker for skjønnhetskremer. Den ene gjaldt kremen "Lâncome High Resolution", hvor en "Dr Ruggiero" hevdet at bruk av kremen i en måned ville jevne ut rynker opp til 70 prosent. Rynkene skulle også bli redusert med "laser-speed".

I den andre annonsen, som gjalt "Vichy Lift Activ Pro", ble det påstått at kremen kunne føre til at rynkene ville avta eller forsvinne helt.

KO mente at L’Oréal hadde markedsført produktene sine på en villedende og overdreven måte.

Grunnen til at at L’Oréal ble dømt er fordi det stilles høye krav når det brukes medisinsk argumentasjon i markedsføringen.

– Dommen er en stor suksess og veiledende for alle selskap som markedsfører skjønnhetskremer. Det er blitt tydeligere hva du ikke kan påstå i både ord og bilde i markedsføringen, sier Agneta Broberg i Forbrukerombudet, i en pressemelding.

Dette tjener Posten fett på: Reklame i postkassen?

Forbud mot villedende markedsføring

– Kan det komme et lignende forbud i Norge?

Tonje Hovde Skjelbostad, fagleder i Forbrukerombudet. Foto: Forbrukerombudet Vis mer


Det norske Forbrukerombudet kan ikke uttale seg om den konkrete reklamen eller saken fra Konsumentverket i Sverige, da de ikke er kjent med reklamen eller innholdet i avgjørelsen. Men de samme reglene for markedsføring gjelder også i Norge.

– Generelt så gjelder det et forbud mot villedende markedsføring (mfl. § 6,jf.§7) i Norge. Dette forbudet håndhever vi i Forbrukerombodet, skriver Tonje Hovde Skjelbostad, fagleder i Forbrukerombudet, i en epost til DinSide.

– Et generelt prinsipp om all markedsføring går fram av mfl. § 3: «påstander i markedsføring om faktiske forhold, herunder om ytelsers egenskaper eller virkning, skal kunne dokumenteres. Dokumentasjon skal foreligge på annonsørens hånd når markedsføringen skjer.»

– Kle på deg! Nytt strømselskap oppfordrer kundene til å kle på seg

Lignende tilfelle i Norge

I Norge er det Mattilsynet som fører tilsyn på kosmetikkloven, som skal medvirke til at kosmetikk og kroppspleieprodukt er helsemessig sikre for mennesker og dyr.

Heller ikke Mattilsynet er kjent med de to sakene i Sverige per i dag, men seniorrådgiver Hans Jørgen Talberg forteller at det har vært en lignende sak i Norge for noen år siden.

– I 2006 var det en tannkremprodusent som påstod at tannkremen gav 100 prosent beskyttelse mot syreskader på emaljen. Da bedriften ble bedt om å underbygge påstanden sin, ble ikke bevisene funnet tilstrekkelig, noe som førte til at de måtte trekke tilbake påstanden i reklamen, sier Talberg til DinSide.

Mattilsynet har lovhjemler til å gripe inn mot slike påstander, og påtar seg slike saker når reklamer eller produkter blir klaget på.

Ifølge Talberg er "100 prosent virkning" så godt som umulig å dokumentere.

– Selv ikke ved bruk av observasjon eller instrumenter er det mulig å angi en effekt så nøyaktig, forklarer seniorrådgiveren.

Tannkremen selges fortsatt den dag i dag, men riktignok uten salgsargumentet "100 prosent beskyttelse mot syreskader på emaljen".