<B>REAGERER PÅ ORDNING</B>: Forbrukerombud Gry Nergård er kritisk til Telenors nye bytteordning for mobiltelefoner.  Foto: BERIT ROALD / SCANPIX
REAGERER PÅ ORDNING: Forbrukerombud Gry Nergård er kritisk til Telenors nye bytteordning for mobiltelefoner. Foto: BERIT ROALD / SCANPIXVis mer

Forbrukerombudet kritisk til Telenors markedsføring av mobilkjøp-ordning

Oslo (NTB): Forbrukerombudet mener Telenor villeder kundene når de reklamerer med sin nye salgsmodell for mobiltelefoner. Mobilselskapet selv sier de ikke tåkelegger noen ting med Swap-ordningen.

– Vi tåkelegger ingenting. Dette er vi åpne og tydelige på. Prisen fremkommer tydelig, det fremkommer tydelig hva som er inkludert, og hvilken avtale kunden har inngått, sier Telenors Bjørn Ivar Moen til NRK. Han er leder for selskapets mobildivisjon.

LES SAKEN: Telenor Swap vil at du skal bytte mobil hvert eneste år

- Stemmer ikke

Men forbrukerombud Gry Nergård er altså av en annen oppfatning. Telenor reklamerer med at de i denne ordningen selger mobiltelefoner på avbetaling over to år, uten å kreve renter eller andre gebyrer. Men det stemmer ikke, sier Nergård.

– Vi mener at det er vanskelig å kunne bruke begreper som rentefri og kostnadsfri når telefonene som kjøpes gjennom dette abonnementet, er dyrere. Vi mener at markedsføringen er villedende og ulovlig, sier Nergaard.

Blir dyrere

Ifølge NRKs utregning blir en iPhone 6 eksempelvis 13 prosent dyrere gjennom Swap-abonnementet enn å kjøpe den kontant. I et brev fra advokatkontoret Hjort, fastslår selskapet at det ikke er noen rente i de 13 prosentene man må betale ekstra for telefonen på avbetaling, men at det her inngår forsikring og rett til ny leasingavtale.

Forbrukerombudet skal nå gå gjennom Telenors argumenter. Blir man ikke enige, vil ombudet sende saken over til Markedsrådet. (©NTB)

LES OGSÅ:
Slik blokkerer du telefonnumre
Dette forventer vi av ny iPhone