Foto: Komplett.no
Foto: Komplett.noVis mer

Forbrukerombudet gransker norsk nettbutikk

Mener Komplett.no ikke følger loven når de prismerker varene sine.

Forbrukerombudet har sendt et klagebrev til Komplett, der de krever at den store, norske nettbutikken endrer måten de merker enkelte produkter på.

Nettbutikken skal gjentatte ganger ha droppet å oppføre miljøgebyrer på enkelte artikler, ifølge Forbrukerombudet. Miljøgebyret er en offentlig avgift og må derfor bli tatt med i salgsprisen på alle varer som selges til forbrukeren. Markedsføring av elektroniske artikler uten miljøgebyrer er i tillegg et brudd på markedsføringsloven.

Allerede sommeren for et år siden, ba Forbrukerombudet nettbutikken om å skjerpe praksisen, men siden feilen ikke er rettet opp, har ombudet sett seg lei. De ber derfor Komplett om å endre prismerkingen så snart som mulig, og senest innen 1. oktober 2009.

OBS! Ikke la deg friste av disse tilbudene

Har ikke sett brevet

Markedssjef Stian M. Larsen i Komplett.no sier han ikke har mottatt klagebrevet fra Forbrukerombudet, og kan derfor ikke uttale seg helt konkret om saken. Han legger likevel vekt på at nettbutikken skal følge det reglementet som finnes.

- Hvis vi gjør noe som strider mot norsk eller utenlandsk regelverk, skal vi selvfølgelig rette dette opp så fort det lar seg praktisk gjøre, sier Larsen til DinSide.

Fem av ti nettbutikker granskes

Klagen til Komplett.no er en del av en stor opprydding i europeiske nettbutikker, som forbrukermydnigheter over hele Europa gjennomfører i disse dager. Aksjonen har foreløpig avdekket at over halvparten (55 prosent) av nettbutikker som selger elektronisk utstyr, trenger nærmere oppfølging.

De norske forbrukermyndighetene har sett nærmere på 22 norske og utenlandske nettbutikker, og det er altså Komplett.no som er den eneste norske nettbutikken, som har fått Forbrukerombudet til å ta frem pekefingeren.

Gjennomgangen viser også at de utenlandske nettbutikkene Pixmania.com og Mytrendyphone.no bryter europeiske krav til kontaktinformasjon og angrerett. Forbrukerombudet har derfor sendt disse sakene til myndighetene i henholdsvis Frankrike og Danmark for videre oppfølgning.

LES OGSÅ: Kan nettbutikkene nekte deg å returnere varen?