<b>FEIL PRIS:</b> Kikker du nøye gjennom kassalappene, finner du ut at det du har betalt ikke alltid stemmer overens med det du trodde du skulle betale. Foto: Per Ervland
FEIL PRIS: Kikker du nøye gjennom kassalappene, finner du ut at det du har betalt ikke alltid stemmer overens med det du trodde du skulle betale. Foto: Per ErvlandVis mer

Forbrukerombudet bekrefter mangelfull prismerking

Har du opplevd å betale mer i kassen enn det som sto på prislappen? Da kan du kreve pengene tilbake.

En fersk undersøkelse fra Forbrukerombudet avdekker mangelfull og dårlig prismerking i de aller fleste dagligvarebutikker.

Etter en stor gjennomgang av 23 dagligvarebutikker i Trondheim og Oslo, er resultatet nedslående: I 22 av 23 undersøkte butikker ble det registrert avvik mellom hyllepris og kassepris på en eller flere varer.

I et par av butikkene var mer enn én av fire varer mangelfullt prismerket. Dessuten fant Forbrukerombudet flere eksempler på at varer eller varegrupper ikke var merket med pris i det hele tatt.

Feilprisingen viste seg imidlertid like ofte å gå i kundens som butikkens favør.

- Klager fra forbrukere har gitt oss et inntrykk av at prismerking i dagligvarebransjen er et problem. Kontrollen bekrefter dessverre dette inntrykket, sier seksjonssjef Jo Gjedrem hos Forbrukerombudet, som vurderer nye kontroller i tiden fremover.

- Krev pengene tilbake

DinSide følger saken

Problemet med dårlig prismerking er dessverre ikke et nytt fenomen. Flere ganger de siste årene har DinSide gått næringen etter i sømmene og avdekket feilprising og manglende prising. Jevnlig gjennomfører DinSide omfattende matpristester, noe som dessverre er svært vanskelig, fordi merkingen av pris i butikkene er så dårlig.

Under ser du et eksempel på noen av de avvikene vi avdekket under en pristest tidligere i år. På det verste var Gilde Stjernebacon feilpriset med 43 kroner på samtlige ICA Supermarked-butikker.

ButikkVareKvitteringHylleprisDifferanse
Rema 1000Poteter13,5012,001,50
Rema 1000Maarud potetgull22,0018,503,50
RimiPoteter11,907,504,40
Coop PrixMaarud potetgull21,9019,902,00
Coop MegaCola Zero 0,5 liter13,9012,901,00
Ica SupermarkedStjernebacon229,00186,0043,00
Ica SupermarkedKneippbrød5,904,901,00
MenyJarlsbergost46,9044,902,00
MenyPizzaost34,9033,901,00
KiwiSopps spaghetti11,4011,90-0,50
RimiGrønne epler9,9017,90-8,00
MenyMeierienes appelsinjuice18,9019,90-1,00
MenyKyllingfilet54,9059,00-4,10


Du skal få pengene tilbake

- Vi tror ikke dette er bevisst lureri fra butikkenes side, sier handelsdirektør Thomas Angell i HSH (tidligere kalt Handels- og servicenæringens hovedorganisasjon).

«- Det er klart at kunder som kan vise til at de har betalt for mye i forhold til hva som står på prislappen, skal få pengene tilbake.Thomas Angell, HSH»


Angell tror butikkene i undersøkelsen rett og slett ikke har vært flinke nok til å justere prisene sine.

- Grunnen er nok at de ikke har passet på like godt som de burde ha passet på. Selv om jeg ikke tror at omfanget av dette er all verden, så vil bransjen ta dette på alvor, sier Angell til DinSide.

Han oppfordrer alle kundene som oppdager feilprising å si fra til butikkene.

- Det er klart at kunder som kan vise til at de har betalt for mye i forhold til hva som står på prislappen, skal få pengene tilbake, sier Angell.

Gjelder også andre bransjer

Mangelfull prismerking er ikke et problem som utelukkende rammer dagligvarebransjen. DinSide har skrevet om en rekke andre bransjer, som flere ganger har operert med alt for dårlig merking av pris.

For eksempel har vi skrevet om en nettbutikk som solgte en vare for seks ganger annonsert pris. Her er flere eksempler på tvilsom prismerking: