Vis mer

Forbrukerombudet advarer mot Elitele/B2C Energy

Har du mottatt strømregning fra Elitele / B2C Energy i romjulen er oppfordringen fra Forbrukerombudet klar: Ikke betal den!

Forskuddsbetaling

I romjulen sendte Elitele/B2C Energy ut regninger til kundene sine med krav om betaling av strøm for de kommende månedene. For­bruker­ombudets oppfordring er klar: Ikke betal regningen, men protestér skriftlig overfor selskapene.

Problemet med dem er, ifølge Forbrukerombudet, at det ikke er foretatt noen avregning mot tidligere forhåndsinnbetalinger.

Dette vil si at kunder som har betalt inn for mye i forskudd for høsten 2006 ikke får dette beløpet fratrukket. Og med strømpriser langt unna en forespeilet topp og en rekordmild høst, er sjansen for stor for at dette gjelder mange kunder. At B2C Energy skulle ha gjort en slik avregning følger av selskapets egne avtalevilkår, men disse er altså ikke fulgt, skriver Forbrukerombudet på sine nettsider.

- I den situasjonen som B2C Energy er, hvor selskapet kun driver med midlertidig konsesjon og på strenge betingelser, må denne praksisen anses som urimelig, sier forbrukerombud Bjørn Erik Thon.

Han vil på bakgrunn av dette råde alle kunder hos B2C Energy til å protestere skriftlig på strømregningen som er sendt ut, og vurdere å skifte til en annen leverandør snarest mulig.

Forbruker-føljetong

På sine nettsider skriver Forbrukerombudet at B2C og Elitele har vært i myndighetenes søkelys nærmest kontinuerlig siden våren 2005. I løpet av denne tiden har blant annet Forbrukerombudet konkludert med at selskapene har begått en rekke brudd på markedsføringsloven.