Illustrasjonsfoto: colourbox.com Foto: Foto: colourbox.com
Illustrasjonsfoto: colourbox.com Foto: Foto: colourbox.comVis mer

- For mye frukt er farlig

For mye frukt og grønt kan virke veksthemmende og føre til vitaminmangel, advarer eksperter.

«For barn som for voksne er det viktig å legge opp til et variert kosthold. »


- I dagens helsefokuserte samfunn får foreldrene straks dårlig samvittighet dersom barnet ikke får sine "fem om dagen", sier Sarah Almond til avisen Daily Mail.

Den britiske barnelegen er bekymret for at barn under fem år kan ha et ubalansert kosthold, og hun deler bekymringen med en rekke eksperter.

Av en fersk britisk studie fremgår det at kun 30 prosent av barn under fem år får dekket anbefalt antall kalorier hver dag.

Les også: - Uetisk å oppdra barn som vegetarianere

- Mister viktige næringsstoffer

Frukt er sunt og godt, men det kan bli for mye av det gode, mener eksperter. Foto: Foto: colourbox.com Vis mer

- Vi forventet å finne at majoriteten av barna inntok altfor mange kalorier, for mye fett og salt og alt for lite frukt og grønt. I stedet oppdaget vi at flertallet hadde vippet mot det andre ekstreme ytterpunktet, som innebærer et inntak av for mye frukt og grønt, sier Almond til Daily Mail.


Store mengder fiberrike frukter og grønnsaker fyller raskt opp små barnemager, og kan dermed hindre at barna får i seg andre viktige næringsstoffer, advarer hun.

Ernæringsfysiolog Hanna Hånes er enig. Hun vil i utgangspunktet anbefale fem om dagen for alle barn over to år, men understreker at det er viktig å tilpasse porsjonenes størrelse. Noen barn trenger dessuten tid på å venne seg til nye smaker, påpeker hun.

Les også: Æsj eller nam? Genene avgjør!

- Små barn har mindre magesekk, forbruker mindre energi, og trenger følgelig mindre porsjoner mat enn større barn og voksne. Da er det naturlig at de også får mindre porsjoner med frukt og grønt, sier hun til DinSide Helse.

Ifølge Hånes kan ytterligheter i begge ender være like uheldig.

Påvirker helse og trivsel

- Å la være å gi barna frukt og grønnsaker frarøver dem mulighetene til å bli kjent med disse matvarene, og de mister verdifulle vitaminer, mineraler og plantestoffer. Men å gi dem altfor mye kan på den annen side fylle opp magen slik at det blir for lite plass til andre verdifulle matvarer og mat som gir kalorier, sier hun.

Ernæringsfysiologen advarer mot at for lite kalorier kan gå ut over barnas vekst, trivsel og helse.

- For barn som for voksne er det viktig å legge opp til et variert kosthold. Derfor bør både grovt brød og andre grove kornvarer, fisk, kjøtt, egg, melkeprodukter, grønnsaker, frukt og sunt fett inngå i kosten, sier hun.

Les også: Maten som barna liker

Neil Leitch representerer styret i Pre-School Learning Alliance, og mener budskapet om at barn må spise frukt og grønt fem ganger om dagen er overdrevet.

- Næringsinnholdet i småbarns måltider bør bestå av karbohydrater, proteiner, vitaminer og mineraler i tillegg til frukt og grønt, sier han.

Les også: - Margarin gjør deg tykk og dum