SUNNERE MED E-POST: Påminnelser på e-post virker, ifølge ny studie. Foto: colourbox.com
SUNNERE MED E-POST: Påminnelser på e-post virker, ifølge ny studie. Foto: colourbox.comVis mer

For feit?

Da kan det hjelpe å sjekke innboksen.

Brus eller vann? Pizza eller salat?

Visste du at du tar hele 250 valg som handler om mat hver dag?

Dette er nøkkelen til vekttap

En ny studie, publisert i American Journal of Preventive Medicine, viser at e-poster kan hjelpe deg med å velge riktig, melder Time.com.

- Lynslanking funker

E-post for et sunnere liv

787 kontoransatte deltok i studien. 351 av disse ble plukket ut til å motta ukentlige e-poster som minnet dem på å leve sunt.

De kunne velge å fokusere på et av disse tre områdene:

Stem her!

Tror du påminnelser via e-post kan hjelpe folk med å bli sunnere? (Avsluttet)
Ja(45%) 110
Nei(36%) 87
Usikker(20%) 48
Avstvemningen er ikke styrt og reflekterer kun lesernes egne meninger.


  • å bli mer fysisk aktiv
  • å minske inntaket av sukker og mettet fett
  • å øke inntaket av frukt og grønnsaker
E-postene var korte og inneholdt et ukentlig mål – som å ta en kjapp gåtur i kaffepausen eller å bestille en salat med grillet kylling til lunsj.

Disse små forslagene så ut til å ha en positiv effekt.

Har du fått nettvalk?

- Minner deg på målene dine

Ved slutten av den 16 uker lange studien så forskerne følgende:

  • deltakere som mottok treningsmailer var fysisk aktive én time mer i uka sammenlignet med kontrollgruppa
  • deltakere som mottok mailer som minnet dem på å spise sunnere reduserte inntaket av mettet fett og transfett med mer enn 1 gram om dagen
  • deltakere som ønsket å spise mer frukt og grønt fikk i seg omtrent en tredel kopp mer av disse matvarene hver dag
Derfor blir du tjukk

- E-postene minner deg på målene du har satt deg selv, sier forsker Barbara Sternfeld ved Kaiser Permanente.

- Så istedenfor å stå og prate med en kollega i 10 minutter, tar du deg gjerne en tur rundt parkeringsplassen og tilbake igjen.

Slik blir usunt sunt

Liten endring - stor forskjell

Små, tilsynelatende ubetydelige endringer kan faktisk gjøre mye helsa di.

Forskning har blant annet vist at det å skifte fra smør til mykt margarin kan redusere usunt kolesterol – og dermed risikoen for hjertesykdom – med 10 prosent.

Krydderet som holder kiloene borte

Å legge inn små påminnelser til deg selv i e-postkalenderen er derfor gjerne ikke så dumt, som for eksempel «Spis sju ulike farger frukt og grønnsaker i dag» eller «La bilen stå og gå til jobb i morgen».