For dyre storbanker

NYHET: Storbankenes nettbanker er blitt mer brukervennlige, men er fortsatt alt for dyre i forhold til de rene nettbankene.

[Ugjyldig objekt (NAV)]

Dette viser den årlige nettbankundersøkelsen til konsulent- og rådgivningsselskapet Cap Gemini Ernst & Young.

Mulighetene

De store bankene har nå hentet inn de rene nettbankenes forsprang på brukervennlighet og personalisering.

Best blant storbankene er Fokus Bank og Sparebank 1, som med enkelte modifikasjoner vil ha det Cap Gemini Ernst & Young kaller en "NextGeneration"-nettbank. Andre banker er dårligere til å utnytte teknologien.

- De er ikke flinke nok til å utnytte mulighetene. Dagens teknologi åpner for muligheten til å kunne skreddersy nettbanken til de ulike målgruppene og selge personaliserte tjenester. Dette forekommer ikke i noen av de norske nettbankene, sier Therese Fossum, prosjektleder for nettbankundersøkelsen.

Ulikheter

Likevel er det store ulikheter mellom nettbankene. Rene nettbanker som Skandiabanken og Acta Bank er som før mye billigere enn storbankene. Men også servicenivået varierer.

- I Acta tok det to dager å opprette et kundeforhold, mens en av landets største banker forsinket hele analysen på grunn av fire ukers behandlingstid, sier Therese Fossum i Cap Gemini Ernst & Young.

Skandiabanken er fortsatt en rask og billig bank, men skårer ikke like høyt på brukervennlighet som i tilsvarende undersøkelse i fjor. Acta framstår som meget profesjonell.

Vis meg de beste bankene

Om undersøkelsen

Nettbankene er vurdert ut fra følgende kriterier:

Pris, service, sikkerhet, brukervennlighet, tiltrekningskraft, målgruppefokus, produkter og tjenester samt personalisering.

Disse bankene var med i undersøkelsen:

DnB, Gjensidige NOR, Skandiabanken, Postbanken, Fokus Bank, Storebrand Bank, Bnbank, Sparebank 1, Parat 24, Nordea, Terragruppen (ulike småbanker), Acta, Privatbanken, Nordlandsbanken og Handelsbanken.