Vis mer

- Følte meg snytt

Det er store prisforskjeller fra nett til butikk. Gode tilbud, eller bare lureri?

De fleste elektrokjedene har nå egne nettutsalg som stort sett selger de samme produktene som du får i butikken. Men prisene varierer, og ofte ligger de langt under det du må betale hvis du handler på den tradisjonelle måten.

Billige varer er bra, men en del varer finnes ikke på lager i nettbutikken, og man blir henvist til nærmeste butikk som har varen på lager. Men i butikk er varen mye dyrere. En DinSide-leser reagerer på dette, og mener at det skjer for ofte.

Prissjokk hos Elkjøp

50 prosent dyrere

- En hvit Nokia 6300 kostet 1.299 kroner i Elkjøps nettbutikk, men som vanlig var ikke varen på lager. Man reiser så til nærmeste Elkjøp-butikk med ideen om at det er noen kroner dyrere å handle i butikken. I dette tilfellet var telefonen priset til 1.995 kroner, men mange kunder kjøper kanskje likevel når de først har tatt turen.

Jon Arne Tjøstheim er ikke imponert over prisforskjellene Expert opererer med. Foto: Privat Vis mer

Telefonen vår leser sikter til, er altså over 50 prosent dyrere i butikk enn på nettet.


Jon Arne Tjøstheim (19) opplevde det samme da han skulle være med å kjøpe ny TV til sine besteforeldre.

Tilbudet på nett var 4.495 kroner, men varen var ikke på lager. Tjøstheim fikk opplyst at Expert i Grenseveien hadde fem stykker på lager, men da han kom dit var prisen 5.995 kroner for samme tv, altså 33 prosent mer. På grensen til lureri, mener Tjøstheim.

- Jeg synes det er høl i huet. Det er greit nok at butikkansatte skal ha lønn, men man føler seg snytt rett og slett. Prisforskjellene på nett og butikk kommer for dårlig frem. Begge deler er jo Expert.

Ikke spekulasjon

Kommunikasjonsrådgiver Expert, Nils Erlimo, sier at det skal være godt med varer på de annonserte nettilbudene.

Nils Erlimo, kommunikasjonsrådgiver Expert Vis mer

- Vi har god tilgang på de varene vi annonserer på nett, men er det gode tilbud, så renner varene fort ut.

Erlimo innrømmer imidlertid at det kan være store forskjeller på å handle på nett og i butikk.

- Ja, vi kjører en del rene nettkampanjer, men da er dette som regel godt merket. Det skal komme frem at det er et rent nettilbud.

Han mener forklaringen på de lave prisene på nett er enkel.

- En nettbutikk har en del mindre kostnader. Den trenger ikke leie lokale eller ha like mange selgere stående på gulvet. I butikken treffer du selgere som personlig kan gi deg råd og veiledning om produktene.

Her er de beste nettbutikkene

Dette er trikset

Erlimo opplever ikke at prisforskjellene er noe stort problem.

- Nei, folk kommer til oss etter at de har orientert seg på nettet. De bruker nettet til å se hvilke modeller som finnes, sjekke priser og spesifikasjoner. Men jeg kan forstå at folk blander. Det står jo Expert begge steder.

En del nettbutikker tilbyr imidlertid at du kan hente varen i butikk. Elprice og Expert er to av kjedene som har denne servicen. Du får altså nettprisen, men har en butikk å forholde deg til når det gjelder service og eventuell reklamasjon.

- Hvis du vet hva du vil ha, kan dette være en fin løsning, sier Erlimo.

Les også: Elprice ville ikke heve kjøpet

Hva mener du? Er ulike priser på nett og i butikk på grensen til lureri? Diskuter nederst i artikkelen.