ET GODT VALG: Vann er naturlig, forfriskende, etser ikke på tennene - og du finner det helt gratis i springen. Foto: Colourbox.com
ET GODT VALG: Vann er naturlig, forfriskende, etser ikke på tennene - og du finner det helt gratis i springen. Foto: Colourbox.comVis mer

Folk som drikker vann spiser sunnere

Får i seg mindre sukker og fett, men mer fiber.

De som drikker mye vann har også et generelt sunnere kosthold.

Det antyder en ny, omfattende studie fra USA, melder Reuters.

Resultatene viser at personer som drikker mer «vanlig vann» også har en tendens til å få i seg mer fiber, mindre sukker og færre kaloririke matvarer - i motsetning til folk som får mye av væskebehovet dekket med andre drikkevarer.

Les også: Hva er flaskevann?

- Kan få flere til å velge vann

Funnene beviser ikke at det å drikke vann gir sunnere spisevaner, ifølge forsker Ashima K. Kant, professor ved Queens College, City University of New York.

- Men de antyder at det finnes en forbindelse – i tillegg kan det oppmuntre folk til å velge vann framfor andre drikkevarer, sier hun til reuters.com.

Les også: Fetende drinker

Jo mer vann, jo mindre sukker

I gjennomsnitt dekket vann en tredel av deltakernes daglige væskeinntak. Andre drikker sto for 48 prosent. Resten kom via maten.

Generelt så forskerne at jo mer vann folk drakk, desto mer fiber og mindre sukker åt de. De hadde også et lavere inntak av kaloririke matvarer.

Stem her!

Hva velger du helst å drikke? (Avsluttet)
Vanlig vann(69%) 968
Brus(9%) 129
Flaskevann(7%) 102
Melk(6%) 81
Jus(4%) 53
Saft (3%) 40
Annet(3%) 38
Avstvemningen er ikke styrt og reflekterer kun lesernes egne meninger.


Studien er publisert i fagtidsskriftet American Journal of Clinical Nutrition. Informasjon fra over 12 000 personer er inkludert i undersøkelsen.

Les også: Spis vann!

Hvor mye vann er nok?

Men hvor mye vann bør du drikke?

Som en tommelfingerregel holder det at voksne personer ved normal helse rett og slett drikker når de er tørste, ifølge Kant.

Myten om at du er nødt til å få i deg 8 glass vann til dagen er altså nettopp det – bare en myte.

Enkelte pasienter, idrettsutøvere og personer som deltar i lengre, fysisk anstrengende aktiviteter eller lever under ekstreme forhold, vil imidlertid ha et noe økt væskebehov, ifølge Helsenett.

Les også: Drakk 10 liter vann og døde

Kan du bli slankere av vann?

Vann kan ikke i seg selv føre til vekttap, med mindre det er en erstatning for andre drikkevarer med høyere kaloriinnhold.

Forskning viser imidlertid at det å spise mat med mye vann kan hjelpe ved at det gir en bedre metthetsfølelse, skriver helsenett.no.

For eksempel er grønnsaker kokt i vann - som i en suppe - mer mettende enn hvis du kun spiser grønnsakene med et glass vann. Økt vannmengde i selve maten vil altså gjøre deg raskere mett og du vil dermed spise mindre.

Les også: Trikset som holder deg mett lenger