Slik ser Kiwis frukt- og grøntkampanje ut nå. Foto: Faksimile: Kiwi.no
Slik ser Kiwis frukt- og grøntkampanje ut nå. Foto: Faksimile: Kiwi.noVis mer

Følger med matbransjen

Nå har Kiwi måttet endre kampanjen.

- Matvarebransjen er et felt vi kommer til å følge med på fremover, sier Jo Gjedrem, seksjonssjef i Forbrukerombudet.

I midten av oktober besluttet Forbrukerombudet at de ville stoppe Kiwis momskampanje: "Folket har talt! Kiwi fortsetter å kutte momsen på frukt og grønnsaker."

Momsen på frukt og grønt er 14 prosent, og Forbrukerombudet mente det var villedende å reklamere for at momsen er kuttet, da den teknisk sett ikke er det.

- Vi har bedt Kiwi om å stanse kampanjen eller endre budskapet. Hvis ikke, vil vi bringe saken inn for Markedsrådet, sa seksjonssjef Jo Gjedrem i Forbrukerombudet til DinSide i oktober.

Les saken her: Kiwis momskutt er villedende

Forbrukerombudet ba Kiwi dokumentere at de kutter pris tilsvarende momsen.

- Kiwi har blant annet svart med at avslaget ikke er i forhold til en førpris, men at avslaget skjer i forhold til egne kalkyler på frukt og grønt. Selskapet hevder generelt å ha rimelige priser i disse varegruppene og fremholder at kampanjen også har en kostholdsmessig og politisk side, skrev Forbrukerombudet i oktober.

Før-prisen for gammel

Nå har Kiwi endret på kampanjen, og Gjedrem i Forbrukerombudet er fornøyd.

- Kampanjen er forandret. Vi reagerte tidligere på at kampanjen varte for lenge i forhold til at før-prisen ble for gammel. De har dessuten fjernet den delen i kampanjen om priskuttet, sier Gjedrem.

- Et prisavslag må skje i forhold til en reell sammenligningspris og ikke i forhold til en intern kalkyle. Det er etter Forbrukerombudets syn villedende når Kiwi hevder å ha senket prisene med 14 prosent, mens «kuttet» egentlig bare refererer til den prisen Kiwi ellers kunne tenkt seg å ta for varene, skriver Forbrukerombudet i en pressemelding.

Les også: Her får du billigst frukt og grønt

- Det er blitt gjort endringer, men de er ikke så store. Vi står for kampanjen slik den var, og slik den er, og vi står inne for priskuttet, sier Per Erik Burud, Kiwi-sjef.

Burud er fornøyd med kampanjen slik den fungerer, og mener at den har trigget prisen på frukt og grønnsaker.

- Vi kutter fremdeles prisene, og har Forbrukerombudets tillit, sier Burud.

Les også: Derfor rekker ikke butikkene å prise riktig

Vi har også tidligere vært på vakt, fordi mange matbutikker er slurvete med prismerkingen. I forbindelse med saken om prismerking av tobakk, kondomer og barberblader snudde Ica og lovte å forbedre seg.