Anders Søberg liker ikke å få pakker han ikke har bestilt. Spesielt ikke når de på sikt vil koste penger. Foto: Jørgen Skaug Jensen
Anders Søberg liker ikke å få pakker han ikke har bestilt. Spesielt ikke når de på sikt vil koste penger. Foto: Jørgen Skaug JensenVis mer

Føler seg lurt av mySafety

Anders Søberg fikk en nøkkelbrikke i sitt navn tilsendt i posten. Problemet er at han aldri har hørt om selskapet før. Av: Jørgen Skaug Jensen

– Jeg fikk et brev med en nøkkelbrikke registrert i mitt navn fra et firma som heter mySafety, sier Anders Søberg.

– Problemet er bare at jeg aldri har hatt kontakt med dem, og derfor ikke aner hvem de er. Jeg vil jo ikke betale for noe jeg ikke har bestilt, og synes det er ganske frekt at de sender meg en unik brikke, uten å spørre om lov, sier han.

Feil i systemet

Firmaet mySafety hevder på sin side at det må ha skjedd en feil, og at Søberg må ha svart på en spørreundersøkelse på internett, møtt dem på en messe, eller blitt oppringt av en av deres selgere. Det er ikke tilfelle, i følge Søberg.

mySafety tror altså at det kan ha skjedd en teknisk glipp:

– Det er mye mulig at det har skjedd en misforståelse. Det kan være så enkelt som at det har vært en feil i vårt datasystem, sier Jonas Hedman, leder for mySafetys avdeling i Oslo.

En nøkkelbrikke kan være lurt å ha, men da må du bestille den selv. Foto: Jørgen Skaug Jensen Vis mer


Søberg vil uansett ikke betale for nøkkelbrikken og synes det er rart at mySafety ikke klarte å spore ham opp da han kontaktet dem:

– Når jeg ringte dem tok det først og fremst veldig lang tid før jeg fikk svar. Etter hvert som jeg endelig kom gjennom, sa de at jeg bare skulle se bort ifra en fremtidig faktura. De kunne heller ikke finne navnet mitt i sine systemer, sier han.

Les også: Markedsundersøkelse viste seg å være telefonsalg av truser!

Deler ut tusenvis

– Vi deler ut tusenvis av brikker hver uke, og jeg kan ikke svare spesifikt på hva som har skjedd i hans tilfelle, fortsetter Hedman. Det jeg kan si er at han ikke skal være urolig.

Anders Søberg vil ifølge Hedman bli forespurt om å forlenge utover de seks første månedene som er gratis. Hvis han ikke vil forlenge, betaler han ingenting.

Han påpeker også at Søberg kan ta kontakt med firmaet dersom han ønsker å fjernes fra deres register.

– Vi stiller opp og hjelper til. Ønsker han ikke å være i vårt system, kan han ringe oss, sier Hedman.

Anders Søberg har foreløpig ikke foretatt seg noe mer i saken og stiller seg spørrende til mySafetys virksomhet:

– Hvordan skal de slette meg fra systemet når jeg ikke finnes der? Og får jeg en faktura om seks måneder? Undrer han.

Ikke betal! Følg heller denne oppskriften

Ifølge Ingeborg Flønes skal du ikke betale for varer og tjenester du ikke har bestilt. Men det lønner seg alltid å klage skriftlig. Foto: CF/WESENBERG/KOLONIHAVEN.NO Vis mer


– Det er frustrerende å få en regning for noe du ikke har bedt om, og derfor er det også forbudt å forsøke å selge noe på denne måten, sier Ingeborg Flønes, direktør for forbrukerservice i Forbrukerrådet.

Hvis du får noe i posten som du ikke har bestilt, er du selvfølgelig ikke forpliktet til å betale. Hvis selger vil ha penger av deg, må han bevise at dere har inngått en avtale. Kan han ikke det, kan han heller ikke kreve noe av deg.

Ifølge Flønes bør du imidlertid følge denne framgangsmåten hvis du skulle havne i samme situasjon:

  • Alle som opplever dette bør skrive et klagebrev til selger og vise til at det ikke er inngått noen avtale om kjøp, og at du av den grunn ikke vil betale for varen eller tjenesten.

    Du kan laste ned et gratis standard klagebrev på Forbrukerrådets nettsider. Husk også at du alltid tar vare på en kopi av klagebrevet du sender til motparten.

  • Har du allerede mottatt en vare, er du ikke forpliktet til å sende den tilbake for egen regning. Du kan imidlertid skrive at selgeren kan hente varen hjemme hos deg, eller sende deg ferdigfrankert returemballasje.
  • Dersom selgeren likevel opprettholder kravet og prøver å inndrive det gjennom inkasso, bør du sende et brev til inkassoselskapet og legge ved en kopi av det brevet du sendte til selgeren. Krav som en av partene protesterer på, skal som hovedregel ikke inndrives gjennom inkasso. På Forbrukerrådets nettsider finner du også standard klagebrev som du kan sende til inkassoselskapet.
  • I tillegg til å klage til selgeren, kan du sende en skriftlig klage til Forbrukerombudet som kan følge opp brudd på markedsføringsloven. Mer informasjon får du på Forbrukerombudets nettsider.

Les også: Husk at du har angrerett ved dørsalg!