Foto: PER ERVLAND
Foto: PER ERVLANDVis mer

Flytoget har Norges mest tilfredse kunder

Får best resultat i Norsk Kundebarometer for 2012.

Det er Flytoget som har Norges mest fornøyde kunder, viser Norsk Kundebarometer for 2012.

Med en kundetilfredshetsscore på hele 85,8 poeng av maksimalt 100 mulige poeng får Flytoget den høyeste scoren som noensinne er målt av Norsk Kundebarometer.

– Dette er en fantastisk annerkjennelse av våre dyktige medarbeidere og arbeidet vi gjør. Å vinne kåringen nok en gang er stort, men det er en enda større bragd å være i toppen over så lang tid, i konkurranse med så mange dyktige og hardtarbeidende konkurrenter, sier Linda Bernander Silseth, administrerende direktør i Flytoget i en pressemelding.

Årets bunnplassering går til kleskjeden Lindex på 192. plass.

– Dette er et overraskende resultat. Vi har stor fokus på kundebehandling, men må innse at vi ikke har lykkes med jobben vi har gjort, sier markedssjef Nina Haugen til DinSide.

De ti beste bedriftene

Det er Handelshøyskolen BI som står bak Norsk Kundebarometer, som ser på nordmenns tilfredshet med de største aktørene i hver bransje.

Dette er tredje året at Flytoget vinner Kundetilfredshetsprisen, de fikk også førsteplassen i 2008 og 2010. Andreplassen i år går til Finn.no, mens Toyota kommer på på tredjeplass.

Mobiloperatøren One Call var fjorårets vinner og oppnådde samme poengsum i år som i fjor. Men denne gangen holdt dette kun til en fjerdeplass.

Norsk Kundebarometers topp 10

  1. Flytoget
  2. Finn.no
  3. Toyota
  4. OneCall
  5. Hurtigruten
  6. BMW
  7. Skandiabanken
  8. Vinmonopolet
  9. Gudbrandsdal Energi
  10. Mercedes-Benz

Flere fornøyde kunder

Årets resultater tyder på at norske forbrukere er blitt mer tilfredse med bedriftene de bruker kjøper varer og tjenester av. I snitt har de 190 virksomhetene i Norsk Kundebarometer fått 71,3 av 100 mulige kundetilfredshetspoeng.

Dette er det høyeste gjennomsnittlige resultatet siden Norsk Kundebarometer startet sine målinger, noe prosjektleder ved Handelshøyskolen BI, Pål R. Silseth, tror har sammenheng med større bevissthet fra bedriftenes side.

– Stadig fokus på service og kundetilfredshet har bidratt til at norske bedrifter har skjerpet seg i konkurransen om å vinne kundenes gunst, uttaler Silseth på bi.no.

Sammen med Lindex nederst i rangeringen finner vi Dagbladet, ODIN Forvaltning, DNB Kapitalforvaltning og Finansavisen.

DinSide oppdaterer saken fortløpende med flere resultater.

Les også: Sjekk hvilket flyselskap som har best kundeservice

Norsk Kundebarometer 2012 er basert på telefonintervjuer av 8990 forbrukere om hvor fornøyd de er med bedrifter de er aktive kunder hos. Undersøkelsen omfatter til sammen 192 bedrifter som selger varer eller tjenester som betyr mye for folks privatøkonomi, og gir svar på hvor dyktige de er til å tilfredsstille sine kunder.