<b>VINNER</b> Flytoget har igjen blitt kåret til selskapet med den beste kundeservicen. Foto: PER ERVLAND
VINNER Flytoget har igjen blitt kåret til selskapet med den beste kundeservicen. Foto: PER ERVLANDVis mer

Flytoget har de mest fornøyde kundene

Vinner årets kundetilfredshetspris.

Flytoget har de mest fornøyde kundene, ifølge Norsk Kundebarometers kåring for 2014, som nettopp har blitt presentert.

Les også om kundeservice fungerer best på chat eller telefon.

Beholder ledelsen

Blant 180 virksomheter fra rundt 30 bransjer stikker Flytoget igjen av med Kundetilfredshetsprisen fra Norsk Kundebarometer.

Resultatene er basert på en årlig datainnsamling foretatt blant norske husholdninger, hvor mer enn 7000 norske forbrukere har fortalt hvor fornøyd de er med bedrifter de kjøper varer og tjenester fra.

Også i fjor var det Flytoget som gjorde det best i undersøkelsen, og i år får de 86,2 poeng av 100 mulige poeng.

– Det er beste resultatet vi noen gang har målt, konstaterer Pål Rasmus Silseth, som er prosjektleder for Norsk Kundebarometer ved Handelshøyskolen BI i en pressemelding.

Nettbokhandelen Haugen Bok kommer på en andreplass med 84,1 poeng, mens Toyota kaprer tredjeplassen med 83,3 poeng rett foran mobilselskapet OneCall.

Handelshøyskolen BI, som står bak undersøkelsen, melder også om at det er bilbransjen som generelt har de mest fornøyde kundene av alle bransjene.

En nykommer i årets undersøkelse er streamingtjenesten Spotify, som havner på en hederlig 9. plass.

Skandiabanken best av bankene

Som i fjor kommer Skandiabanken best ut av bankene, og havner på 6. plass totalt sett i undersøkelsen.

Pressekontakt Leif-Kjartan Bjørsvik i Skandiabanken sier til DinSide at de er takknemlige for å ha de mest tilfredse bankkundene, ikke minst siden de har hatt en kundevekst det siste året.

- Det er utfordrende å opprettholde servicenivået når det strømmer på med nye kunder. En del kunder har ventet lenge på å få utbetalt lån og få svar fra kundeservice hos oss. Men de blir fornøyde fordi vi svarer på spørsmålet eller løser problemet deres første gang de henvender seg, tror Bjørsvik, som også mener bankens enkle selvbetjeningsløsninger i nettbanken er noe kundene setter pris på.

Storbanken DNB kommer dårligst ut med sine 67,8 kundetilfredshetspoeng, som er et fall på hele 4,4 poeng sammenlignet med fjoråret.

McDonalds på bunn

De minst fornøyde kundene har Rimi og McDonalds, som får bunnplasseringene i undersøkelsen med henholdsvis 59,1 og 58,9 poeng, viser Norsk Kundebarometer for 2014. Også dagligvarekjeden Bunnpris havner i bunn av tabellen med sine 59,6 poeng.

Disse poengsummene er langt under snittet for undersøkelsen, som i år er høyere enn noensinne, nærmere bestemt 72 av 100 mulige kundetilfredshetspoeng.

Les også: Slik kan du droppe kundeservice