Ikke fornøyd med bredbåndshastigheten? Du er ikke alene. Foto: Colourbox.com
Ikke fornøyd med bredbåndshastigheten? Du er ikke alene. Foto: Colourbox.comVis mer

Flest klager på IKT-området

Forbrukerne sitter ikke med hendene i fanget.

Forbrukerombudet mottok i alt 7.229 klager og henvendelser i 2008. Klager på markedsføring og avtalevilkår på IKT-området topper bransjeoversikten viser årsstatistikken, ifølge en fersk pressemelding.

- Det høye klagetallet viser at det fortsatt gjenstår mye arbeid før forbrukerne får trygge løsninger på IKT-området. Derfor er dette et av våre viktigste satsingsområder i 2009, sier forbrukerombud Bjørn Erik Thon.

Henvendelsene på IKT-området dreier seg om innholds-/underholdningstjenester, bredbåndstelefoni samt fasttelefon- og mobilabonnement.

DinSide er ikke direkte overrasket. Les kommentaren: Hvorfor holder de aldri det de lover?

Klager på aggressivt salg

Det ble registrert mange klager på området finansielle tjenester. Mange klaget på aggressive salgsmetoder i markedsføringen av lån og kreditt og forsikringsbransjens markedsføring og avtalevilkår.

- At finansielle tjenester markedsføres på en riktig måte blir enda viktigere på grunn av finanskrisen. Vi vil i 2009 gjøre et krafttak på forsikringsmarkedet og særlig ha fokus på pensjonsforsikringer, barneforsikringer og helseforsikringer, sier Thon.

Tusenvis av nordmenn kan ha krav på erstatning

Kategorien Reiseliv og transport ligger også høyt på bransjestatistikken med 303 henvendelser. Mange av klagene gjaldt flyreiser, blant annet flyselskapers markedsføring av lavprisbilletter.

Les det hysteriske klagebrevet!

Fortsatt mange klager på telefonsalg

Det var også i fjor mange som klaget på ulike former for uønsket reklame, og mange klager var knyttet til telefonsalg, adressert reklame og spam.

Hør hvordan telefonselgerne lurer deg!

Flere forbrukere klager

- Den nye markedsføringsloven trer i kraft 1. juni i år. Forbrukerombudet får bedre sanksjonsmuligheter. I tillegg innføres strengere krav til å inngå avtaler ved telefonsalg. Dette gjør det mulig for oss å gjøre en enda bedre jobb mot useriøse telefonselgere, sier Thon.

Forbrukerombudet fattet fire forbudsvedtak i 2008. Markedsrådet fattet fem vedtak. Totalt var det en nedgang på 187 henvendelser i forhold til året før.

- Vi registrerte imidlertid en økning i antall klager fra privatpersoner, mens det var færre klager fra næringsdrivende, sier forbrukerombud Bjørn Erik Thon.

Les også: Elprice snudde og ga kunden to PCer

Har du egne erfaringer? Del med leserne i debatten under!

(Kilde: Forbrukerombudet.no)