Flere skader i skibakken

Det er vinterferie og folk reiser til fjells som aldri før. Og antall skiskader øker i takt.

Ankler, skuldre, albuer og knær som hopper ut av ledd. Korsbånd som brister. Krageben som knekker og håndledd som skades og forstues. Hodeskader og hjernerystelser.

Det er fasiten for omkring 1100 nordmenn hvert år. En undersøkelse foretatt av Alpinanleggenes Landsforening (ALF) viser at i sesongen 2003/2004 var det registrert 1127 skader i skianlegg med påfølgende legebehandling. Tallet for 2002/2003 var 1045.

- Skadefrekvensen har holdt seg stabil. Men når det er flere mennesker i bakken, øker antall skader også, sier Andreas Rødved, daglig leder ved ALF til Mozon.

Denne uken er det vinterferie og dermed ikke utenkelig at skadefrekvensen vil gå opp. Men sjansen er heldigvis liten. For i følge ALF kan en alpinist som står på ski 4 dager i sesongen stå på ski i 280 år før det statistisk inntreffer en skade.

Resultatene fra ALF viser også at nybegynnere har en høyere skadefrekvens enn de som er mer øvd. Snowboard har vært overrepresentert i antall skader, men tall for 04/05 viser en tilbakegang.

85 prosent av alle skader skyldes at skiløperen faller selv og 11 prosent skyldes påkjøring eller kollisjon mellom personer. Kne- og hodeskader er de vanligste skadene.

Men den store stygge ulven er snowboard.

- I de siste tre årene har det vært omkring 100 håndleddsbrudd hver vinter, sier Harald Lystad, kommunelege i Hemsedal, og legger til at alle som leier snowboard i Hemsedal får med håndleddsbånd.

Den gode nyheten er imidlertid at antall alvorlige hodeskader har gått ned.

- Det har vært en reduksjon i antall alvorlige hodeskader på grunn av økt bruk av hjelm. Likevel bruker 40 prosent av alle med hodeskader hjelm. Hjelm bidrar til å ta brodden av slaget, sier Rødved.

Forebygg skiskader
Ønsker du fult utbytte av en skiferie er det en god ide å være i god fysisk form innen ferien begynner. Tren deg opp på forhånd og gjør øvelser som er direkte overførbare til skikjøring, som dype knebøy, balansetrening, samt koordinasjonstrening. Spør en fysioterapeut eller en treningsveileder om råd.

Alkohol og skikjøring er ingen hensiktsmessig cocktail. Alkohol gjør deg sløv, gir deg en dårlig balanse, og forlenget reaksjonstid. Når man er påvirket av alkohol blir man også mindre oppmerksom på omgivelsene sine og risikerer å skade andre. Så spar heller denne fornøyelsen til after-ski.

Og sist men ikke minst, sørg for at utstyret er i orden.

- Sjekk innstilling og montering av skibinding. Gjør en selvtest og spark støvelen ut av skien, sier Lystad.

Og for deg som vil brenne kalorier er det bare å finne frem langrennskiene..

 

Mozon.no, 23.02.2006