Flere menn har vondt i hodet”

Stadig flere menn sier ”ikke i kveld kjære, jeg har vondt i hodet”, i følge en britisk undersøkelse. Mer stress og økte forventninger på jobben har skylda.

En undersøkelse utført for den engelske legemiddelselskapet Anadin viser at 44 prosent av mannfolkene ofte er for stressede for lidenskap.

Forskningen viser at det høye tempoet i dagens samfunn har dramatiske konsekvenser på menns sexliv. Den viser også at menn stresser mer enn kvinner. En tredel av kvinnene oppga at de var for slite og stressede for lidenskap etter en tøff dag på jobben, mot 44 prosent av mennene.

Tre fjerdedeler av mennene som deltok i undersøkelsen mente hverdagen var mer stressende nå enn for fem år siden, og 63 prosent sa de jevnlig fikk hodepine rundt leggetid på grunn av dette.

”Sengetids-hodepinen” har til nå blitt sett på som en kvinnelig lidelse, og punch-linjen i mange menns vitser om deres partners mangel på libido, men nå tyder forskning på at det er omvent.

Lederen av forskningen, doktor og stress-spesialist Aric Sigman, undersøkte forskjellene I hvordan menn og kvinner takler stress som fører til hodepine.

55 prosent av mennene sa også at de bekymret seg for partnerens problemer, og at det førte til mer stress.

- Menn virker som ”stress-svamper”, sier doktor Sigman.

- De lagrer problemer hele dagen, så når kvelden kommer er det ikke noe libido igjen - noe som fører til en kopp kakao og en tidlig kveld i stedet for lidenskap.

- For en mann kan det å dele problemer bety doble problemer. Etter en dag med mye stress er det naturlig for kvinner å tømme alt på partneren, og det får henne til å føle seg bedre - men mannen vil da ofte ta problemene til seg å gjøre dem til sine egne.

1) Spar på energien og adrenalinet ditt. Hvis du alltid er PÅ vil du bli utbrent. Så, på samme måte som datamaskinen din, gå i hvilemodus når det er mulig.

2) Pass på hva du spiser og drikker, da det vil påvirke humøret ditt. Spis faste måltider, og ikke dropp frokosten. Ikke drikk mer enn to kopper kaffe eller tre koppe te om dagen (hvis ikke den er koffeinfri).

3) Delta i minst tre stress-fjernende aktiviteter hver uke. Trening er sannsynligvis det beste, men et varmt bad, massasje eller en kveld ute med venner hjelper også.

4) Hvis du og partneren din begge har hatt en dag med mye stress, prøv å utsett samtalen som problemene til etter dere begge har hatt sjansen til å slappe av. Hvis det ikke er mulig å snakke om problemene med partneren - ikke spar på dem til en gang det passer. Snakk med en venn.

5) Prøv å sov åtte timer hver natt. Det er den eneste gangen kroppen din kan lade batteriene.

Mozon.no, 20.02.2003