Flere klager til Forbrukerombudet

Forbrukerombudet registerte nok et år med rekordmange klager og henvendelser i fjor. Se hva vi klager på!

Klagerekord

Forbrukerombudet registrerte 7.789 klager i fjor. Dette er en økning på 240 fra 2005, som også var et rekordår.

En stor andel av reklamene gjelder markedsføring og avtaler om moblitjenester, bredbåndstelefoni og innholdstjenester.

- Antall klager og bredden i klagetypene viser at det fortsatt gjenstår mye arbeid før forbrukeren får enkle og trygge løsninger på dette viktige forbrukerområdet, sier for­bruker­ombud Bjørn Erik Thon.

Millioner av lottomillionærer

Forbrukerombud Bjørn Erik Thon. Arkivfoto: Per Ervland Vis mer


En rekke av klagene har også vært fra forbrukere som har mottatt svindelbrev, enten i post eller på e-post, spesielt falske meldinger om at de har vunnet i Lotto.

- Antall lottomillionærer i Norge ville nådd store høyder dersom alle som har mottatt brev eller e-post fra noen som utgir seg for å representere et utenlandsk lotteri, faktisk hadde vunnet noe. Dette er dessverre en av de vanligste former for forsøk på svindel av forbrukere, sier forbrukerombud Bjørn Erik Thon.

>>De frekkeste svindelmailene

Klager på meglere

Drømmehuset, litt for godt til å være sant? En rekke tiltak har blitt iverksatt for å rydde opp i en av bransjene vi klager på. Illustrasjon: Per Ervland Vis mer


Villedende eller mangefull informasjon fra eiendomsmeglere er en annen klagegjenganger hos Forbrukerombudet. Når det gjelder klager på meglere, er det bruk av lokkepriser som går igjen. At prisantydningen settes unormalt lavt, for å lokke interessenter til visning.

Forbrukerombudet ser alvorlig på uryddige forhold i eiendomsmeglerbransjen, og kommer til å følge med nøye her også neste år, selv om det ikke er her de fleste klagene kommer inn. Men når det klages er det ofte snakk om betydelige beløp som kan ha store økonomiske konsekvenser for dem det gjelder.

>>Her er tiltakene som skal rydde opp i meglerbransjen

Telefonsalg, spam og uadressert reklame

Telefonselgerne har også fått gjennomgå. Over 1.100 personer klaget på oppringinger trass i reservasjon mot telefonsalg. Mange klaget også på ufine salgsmetoder, og negativt salg: At de etter en telefonhenvendelse mottar faktura for tjenester de ikke har bestilt.

>>HUMOR: Telefonselgerens mareritt

Mer enn tusen personer klaget på spam eller levering av uaddresert reklame, trass i forbrukers reservasjoner mot dette. Markedsføring på SMS er også en gjenganger.

Klagetoppen

Ifølge Forbrukerombudets informasjonssjef Per Øivind Nielsen føres det ingen statistikk over hvem det er som klager, men hva vi klager på blir notert. Klagetoppen for 2006 ser slik ut:

Telefonsalg: 1.144
Epost-reklame (uten innhenting av forhåndssamtykke fra mottaker): 684
Mobilbransjen: 552
Lotterisvindel: 441
Uadressert reklame(sendt til forbrukere som har tilkjennegitt at de ikke ønsker slik reklame): 331