Nå bryr også menn seg om hvordan disse er dyrket. Foto: Per Ervland
Nå bryr også menn seg om hvordan disse er dyrket. Foto: Per ErvlandVis mer

Flere kjøper økomat

Salget er nesten fordoblet på fire år.

Den grønne bølgen har for alvor slått inn i dagligvarebutikkene, og det merkes på salget av økologisk mat. Det skriver Aftenposten i dag.

Kvinnene var først ute med å kjøpe økologisk mat, men det siste året har også mennene rykket inn. Mer enn én av fire kunder har nå økologiske matvarer i handleposen når de kommer ut fra dagligvarebutikken. Dette fremgår av forbrukerundersøkelsen "Økobarometeret" som kartlegger interessen for økologiske produkter i Norge.

Spiste kun økologisk i tre år - men ble han sunnere?

Mennene i gang

Si din mening!

Handler du økologisk? (Avsluttet)
Nei, det er for dyrt.(63%)
Ja, det betyr bedre helse for meg og min familie.(14%)
Ja, det er miljøvennlig.(13%)
Nei, det er vanskelig tilgjengelig.(9%)
Avstvemningen er ikke styrt og reflekterer kun lesernes egne meninger.

Undersøkelsen viser at det nesten er dobbelt så mange som handler økovarer nå som i 2004. Og stadig flere menn kaster seg på bølgen. 15 prosent av de spurte mennene hadde handlet økologisk mat i fjor, mens tallet i år har økt til 24 prosent.


Les også: Menn vil ha yngre kvinner

Store prisforskjeller mellom kjedene

- Tradisjonelt er det kvinner som har kjøpt mest økologisk mat, og det skyldes nok at det er de som har mest interesse for mat, helse og barn, sier forsker ved Norsk bygdeforskning, Oddveig Storstad til Aftenposten.

Hun legger til at det først var i 2007 at nordmenn flest virkelig fikk øynene opp for økologiske varer.

Men det er betydelige prisforskjeller mellom kjedene på enkelte økologiske varer, viser en sammenligning Aftenposten har gjort. Det er mest å spare på økologisk Norvegia-ost, med en forskjell på 25 kroner fra dyreste til billigste butikk, mens i prosent er det størst differanse på spaghetti. Den er 131 prosent dyrere på Ultra og Meny enn på Prix.

Billig-serie fra Ica

Ica-kjeden har tatt konsekvensen av at mange velger bort de økologiske varene på grunn av pris. De lanserte nylig den økologiske hverdagsserien "I love Eco" for å kunne tilby kundene økologiske varer som kan være like rimelige som vanlige, kjente merkevarer.

I Coop-butikkene er det frukt og grønt som selger best av de økologiske produktene. Dette skyldes blant annet at de i fjor innførte en fast medlemsrabatt på 15 prosent på disse varene, i tillegg til at de sørget for at det skulle være mange og bra økologiske matvarer.

Her får du billigst frukt og grønt!