Ikke ta opp forbrukslån for å betale ned annen gjeld, understreker Nordea, som opplever at kredittkortgjeld skaper trøbbel for en del nordmenn. Foto: Colourbox.com
Ikke ta opp forbrukslån for å betale ned annen gjeld, understreker Nordea, som opplever at kredittkortgjeld skaper trøbbel for en del nordmenn. Foto: Colourbox.comVis mer

Flere ber om hjelp med egen gjeld

Større pågang til NAVs gjeldstelefon, og det er spesielle typer gjeld som skaper vansker.

Tall fra NAV kan tyde på at flere sliter med å håndtere gjeld. Stadig flere ringer NAVs økonomirådstelefon 800GJELD, og det er flere som ber om gjeldsrådgivning i kommunene.

Er du i en økonomisk knipe, bør du snakke direkte med kreditor, råder Nordea.

Flere ber om råd

I 2010 og 2011 kontaktet rundt 5.500 personer 800GJELD hvert år. Men bare i løpet av årets fire første måneder, har NAV mottatt hele 2.649 telefoner.

Det er langt flere henvendelser enn samme periode de to forutstående årene.

Samtidig er det også flere som ber om gjeldsrådgivning, et tilbud alle kommuner skal ha til sine innbyggere. Også her har det vært en økning, viser tall fra SSB, fra 11.554 saker i 2008 til 15.108 saker i 2011.

Bjørn Gudbjørgsrud, direktør for fylkesavdelingen i NAV, tror økningen i antallet henvendelser til 800GJELD skyldes to hovedårsaker.

– Samtidig som tjenesten er blitt bedre kjent, ser vi en økning i gjeldsbyrden i samfunnet. Å betale egen gjeld er blitt en utfordring for stadig flere, sier han til DinSide.

Han forteller videre at de fleste henvendelsene gjelder forbruksgjeld, inkassosaker og kredittkortgjeld, og at det i hovedsak er voksne i alderen 40 år og oppover som kontakter dem.

Les også: Får du mer å leve av i 2013?

Gå direkte til kreditor


Antakelig er det flere årsaker til at flere nordmenn ber om råd om gjeld nå enn tidligere. Det vi ihvertfall kan slå fast, er at nordmenn låner stadig mer penger. Dessuten øker gjelden vår med raskere fart enn før.

Christine Warloe i Nordea. Foto: Nordea Vis mer


Totalt skyldte norske husholdninger 2.261 milliarder kroner i slutten av desember 2011, også det er en oppgang på 7,3 prosent sammenlignet med året før.

Samtidig var 2011 et rekordår for inkassosaker.

Forbrukerøkonom Christine Warloe i Nordea sier til DinSide at det etter deres erfaring er spesielt en type gjeld som skaper trøbbel for nordmenn:

– Kredittkort og annen forbruksgjeld er en stor kilde til at folk kommer opp i økonomiske vanskeligheter. Derfor er det viktig å ALDRI ta opp ny forbruksgjeld for å betjene annen gjeld, understreker Warloe.

Har man først kommet så langt at man ikke ser veien ut av problemene på egenhånd, anbefaler hun å snakke med kreditor direkte - og kontakte NAV for råd og veiledning.

– Snakk med kreditor og se om du kan komme til enighet om en tilbakebetaling som er forenelig med privatøkonomien. Vi ser også at de som kontakter tjenesten til NAV får hjelp til å komme i dialog med kreditorene, og til å få oversikt over økonomien, sier hun til DinSide.

Les også: Takler din økonomi en renteøkning?