Flat mage til jul

Vil du kvitte deg med magefettet før julefeiringen? Her er tipsene som gir deg flat mage innen julaften:

Vil du ha en flat mage på kort tid? Da bør du satse på fettforbrennende trening i form av løping, sykling og rask gange i minst 20 minutter. I tilegg bør du ha to til tre intensive magetreninger i uken.

Les også: Intervaller er best trening

Her er 5 tips som kan gi deg flatere mage på noen få uker:

1. Trening av magen
Korte sit-ups: Ligg på rygg med føttene på en benk slik at du holder 90 graders vinkel i hoftene. Hold hendene bak hodet, men pass på å ikke dra i hodet. Rull deg opp så langt du kan, hold et øyeblikk og rull sakte ned igjen. Gjenta i 3 serier med så mange repetisjoner du klarer. Denne øvelsen trener øvre del av magen.

Knestående: Stå på alle fire med rett rygg. Pust ut all luft og trekk deretter navlen inn så langt du kan. Hold i 5-10 sekunder og pust deretter inn igjen, Gjenta 3 serier med 10 repetisjoner. Denne øvelsen trener den indre tverrgående muskelen.

Hofteløft: Ligg på ryggen med armene langs siden og knær og hofter i 90 graders vinkel. Forsøk å løfte bekkenet fra gulvet uten å gynge. Løft så høyt du kan og hold et øyeblikk. Senk langsomt ned. Gjenta i 3 serier med så mange øvelser du klarer.

2. Rensekur
Rensekurer finner du i helsekostforretninger. Du mister masse vann og kan gå av et par kilo i løpet av en helg, men ettersom det er mest vann kan du ikke regne med langvarig vekttap.

3. Mat som ikke gir luft
Luft i magen og oppblåsthet kan gjøre deg en størrelse større. Vær derfor nøye med hvilke matvarer du velger. Du bør unngå røkt mat, mye salt kjøtt, rå grønnsaker, brus og Farris, brødmat med mye fiber. Velg heller matvarer som fisk og fiskeprodukter, mellomgrovt brød og biolayoghurt.

4. Slankende spa
På spa kan du få utrensende og slankende kroppsbehandlinger som virker vanndrivende. I tillegg tilbys sunn og balansert mat, trening, sauna og basseng.

5. Muskelstimulator
Hvis du er utrent og har slapp muskulatur rundt magen kan muskestimulator- trening hjelpe deg med å gå ned et par buksestørrelser. Stimulatoren jobber dypere enn du greier selv med vanlige sit-ups. Denne type trening fås i skjønnhetssalonger i de fleste norske byer.

Les også: Slik får du mer ut av styrketreningen

 

Mozon.no, 19.11.2006