Flat mage på 3 uker

Har du dårlig tid til bikinisesongen? Slapp av. Slik får du flat mage før sommerferien:

Selv om den etterlengtede sommerferien nærmer seg med stormskritt, er det ennå ikke for sent å komme i form, skriver svenske Expressen.

- På tre uker kan man gjøre underverk, sier kostholdsrådgiver Marlene Gustawson ved GI Metod Sverige.

Her er maten som forbrenner fettet

Trikset mot en flatere mage er å spise riktig, tipser Marlene. Raske karbohydrater, som det finnes mye av i ris, poteter, pasta og hvitt brød, gjør at kroppen binder mye vann.

- Ofte har man for mye væske i kroppen, sier hun.

Så da er hemmeligheten å bytte ut slike matvarer med noe annet.

Ut med karboene
Ved å erstatte karbohydratene med fiber og proteiner, tappes kroppen for unødvendig væske. Og om ikke kiloene raser av, kommer du i alle fall til å oppleve å gå ned noe i vekt og få en flat mage. Og resultatene kommer fort.

- Man ser en merkbar forskjell bare på noen dager, sier kostholdseksperten.

Hvitt sukker kan også få magen til å kjennes oppblåst. Rådet til Gustawson er å unngå å spise hvitt, men heller tenke variasjon.

Det er viktig å spise variert. Altfor ensidig kost kan føre til at du blir overfølsom. Selv jobber Gustawson mot å ha tre forskjellige farger på tallerkenen sin.

Og tror du at det bare er det du spiser som teller, så tar du feil. Det spiller også en rolle hvordan du spiser. Spis sakte, tygg ordentlig og ikke stress.

- Man skal ta det rolig når man spiser. Da fungerer fordøyelsen mye bedre.

I tillegg er det også viktig å trene magemusklene for å få magen i form til ferien, som ved å ta sit-ups. Forsøk å gjøre dette til en daglig vane.

- Fem minutter trening kan gjøre underverker om man gjør det hver dag, sier Gustawson.

Her er 8 enkle treningstips

Slik får du en strammere kropp

 

Mozon.no, 13.06.06