Illustrasjonsfoto: Colourbox.com Foto: Foto: Colourbox.com
Illustrasjonsfoto: Colourbox.com Foto: Foto: Colourbox.comVis mer

Flammen farlig for formene

Typen din vil ha pølser, pizza og pils og drar med deg inn i elendigheten. Slik unnslipper du partnerfella.

«Jo mer opptatt vi er av det som skjer på TV-en, jo mer mat putter vi i oss.»


Dating er alltid bra for formene. Plutselig har du en veldig god grunn til å dra på trening, spise sunt og styre unna godtehylla på butikken. Men når du først har fått drømmemannen på kroken, kryper kiloene raskt på igjen.

En amerikansk rapport som kom ut i vår, viser nemlig at kvinner ofte spiser mer fett og sukker og trener mindre etter at de har flyttet inn sammen med en partner, ifølge nettstedet WebMD.

Siden kvinner forbrenner rundt 26 prosent færre kalorier enn menn om dagen, må vi nemlig være mer forsiktige med hva vi spiser. Så hva gjør du når husets herre fyller kjøleskapet med deilig, men akk så syndig, mat?

Les også: Dette gjør deg feit

Slik løser du utfordringene:

Han later som om grønnsaker ikke finnes

Ti prosent færre menn enn kvinner spiser minst tre grønnsaker hver dag, ifølge en fersk undersøkelse fra Centers for Disease Control and Prevention.

Din utfordring: Færre grønnsaker betyr mer av alt annet. Hvis du bytter ut 2,5 desiliter dampet brokkoli med den samme mengden kokt ris, legger du til 150 kalorier til måltidet ditt.

Illustrasjonsfoto: Colourbox.com Foto: Foto: Colourbox.com Vis mer


Løsningen: Problemet er ikke at menn ikke liker grønnsaker. Alternativet dukker bare sjelden opp når de tenker på mat. Så du må rett og slett introdusere ham til fem-om-dagen. Sørg for å putte både friske og frosne grønnsaker i handlevogna. Til middag kan du lage en fargerik blanding av brokkoli, bønner, spinat og tomat og blande det inn sammen med risen eller spagettien. Dermed erstatter du bearbeidede karbohydrater med mettende fiber.

Les også: Ti myter om helse

Han småspiser foran TV-en

Jo mer opptatt vi er av det som skjer på TV-en, jo mer mat putter vi i oss, ifølge WebMD. Så pass deg så ikke fotballinteressen hans spenner bein for de gode forsettene dine.

Din utfordring: Det er få som klarer å motstå deilige fristelser når de er plassert rett foran nesen på en. Men en kvinne på 55 kilo forbrenner bare 54 kalorier per time foran TV-en. Så dersom du dytter i deg en halv boks med Pringles på tre TV-timer under lørdagens fotballmaraton, sitter du igjen med et overskudd på 315 kalorier.

Løsningen: Det positive er at dersom du ikke liker fotball, er det noe av det beste du kan se med tanke på vekta. En amerikansk studie viser nemlig at TV-seere spiser i gjennomsnitt 44 prosent mer potetgull når de ser et program de synes er underholdende. Digger du derimot fotball like mye som typen din, bør du heller fylle en bolle med micropopkorn og styre unna de fetere fristelsene.

Han drikker øl til alle måltider
Det trengs vel ingen statistikk for å si at menn gjerne koser seg med en kald, skummende halvliter når de har sjansen.

Din utfordring: Han hater å drikke alene, så du blir automatisk hans 2sviresøster". Husk at en halvliter inneholder 215 kalorier. Hvis du drikker en halvliter fire kvelder i uka, vil du kunne gå opp flere kilo på et år.

Les også: De 10 største slankebrølerne

Løsningen: Å nyte en øl sammen med ham til middagen, er ikke verdt kaloriene. Men det betyr ikke at du må si farvel til det flytende gullet for godt. Bare dropp øl i ukedagene, du vil nyte det mer hvis du sparer kaloriene til en liten utskeielse i helgene. Be ham fylle kjøleskapet med bare nok øl til seg selv.

Les også: Spis deg til bedre sex

Han elsker søppelmat

Menn spiser fast food oftere enn kvinner og kjøper heller burger og pommes frites enn salat og andre sunne valg, ifølge en undersøkelse utført av Mintel.

Din utfordring: Lar du ham dra deg med inn på Burger King eller McDonald’s hver gang han sikler etter en Big Mac? Husk at en Big Mac inneholder 495 kalorier. Selv om du lar deg friste bare én gang i uka, kan resultatet bli at du må en buksestørrelse opp etter et år. Som erstatning kan du spise 220 gram kyllingbryst uten skinn, 1,2 desiliter couscous og 2,5 desiliter kokte grønne bønner og fortsatt spare nesten 200 kalorier..

Løsningen: Før dere legger ut på bytur, putt litt nøtter, en banan eller et beger lettyoghurt i veska di. Hvis du har noe godt å tygge på mens han fråtser i fast food, vil du ikke bli så fristet til å slenge inn en egen bestilling.

Han nekter å kutte ut fettet

Mange menn synes lettprodukter er for pyser.

Din utfordring: Frisker du opp tunfisksmørbrødet med en skive vanlig Cheddar-ost, legger du til 65 kalorier mer enn om du velger lettvarianten. Skyller du det ned med et glass helmelk i stedet for skummet, får du i deg dobbelt så mange kalorier.

Les også: Slanking for livsnytere

Løsningen: Hvis han insisterer på at han kan kjenne ”en enorm forskjell” på helmelk og lettmelk, kan dere møtes på midten og velge lettmelk. Eller kjøp hver deres halvliter med melk, så får begge det dere vil ha. Sett din halvliter Cola Light i kjøleskapdøra, mens du legger hans 1,5-litersflasker med vanlig Cola i grønnsaksskuffa.

Kilde: WebMD