Flådd uten å vite det

Er du en av de mange som har glemt å oppgradere mobilabonnementet?

Det var en gang i tiden da det kostet en liten formue å ringe fra mobiltelefon.

Hadde du for eksempel abonnementet djuice kontant fra Telenor, måtte du ut med 3,99 kroner for å ringe fasttelefon og 1,99 kroner for å ringe mobiltelefon - per minutt.

I dag får du abonnement fra djuice der du kun betaler 49 øre per minutt - uansett om du ringer mobil eller fasttelefon.

Her er DinSides mobilkalkulator

Eller hva med 2,50 for å sende MMS-melding med NetComs utgåtte SmallTalk-abonnement? Så å si samtlige mobilabonnement på markedet i dag opererer med 1,99 kroner for sending av MMS-meldinger.

Priseksempel
 UTDATERTGJELDENDE
AbonnementTelenor Privat+Telenor FriFix
Månedspris12929
Startpris0,59 / 0,69*0,69
Per min. til mobil (samme selskap)0,890,54
Per min. til mobil (annet selskap)1,410,54
Per minutt til fasttelefon0,890,54
SMS0,690,54
MMS1,991,99
Annet-20 min ringetid inkl.


Selv om disse gamle og svært kostbare abonnementene ikke markedsføres lenger er det mange som ikke har oppgradert til nye ringeplaner. Det betyr at de muligens betaler mye, mye mer enn det som er nødvendig.

>>Se prisforskjellene på gamle og nye abonnement

Får ikke beskjed av Telenor

Er du Telenor-kunde med et regningsabonnement, kan du ikke regne med å få informasjon dersom abonnementet ditt er tatt av prislisten.

Anders Krokan, Telenor Vis mer


- Når bindingstiden din er over, er det viktig du selv sjekker hvilket abonnement som passer deg, sier informasjonsjef i Telenor, Anders Krokan.

Han forteller at Telenor ikke har noen konkrete planer om sende informasjon til abonnenter som sitter på gamle og utgåtte regningsabonnement. I stedet oppfordrer han hver enkelt kunde til å ringe kundeservice, eller finne informasjon på Telenors nettsider.

- Den riktige kanalen er vår kundeservice. Der har de informasjon om hver enkelts forbruksmønster, og kan anbefale hvilket abonnement som passer best.

Fra 8. oktober vil riktignok alle kunder med gamle kontantabonnement få info om nye løsninger når de ringer kontofonen.

I tillegg oppfordrer Krokan alle kunder om å sjekke kundemagasinet og fakturavedlegg for informasjon om nye abonnementer.

Prøv mobilskattekalkulatoren

- Bytt abonnement

Guri Wormdahl, NetCom Vis mer
Per Christian Andersen, Chess Vis mer


Kommunikasjonsjef i NetCom, Guri Wormdahl, sier at NetCom velger å gi informasjon automatisk til kunder med gamle mobilabonnementer.

- Vi informerer på fakturaen, sender sms-er, og informerer på kundeservice om nye prisplaner, sier Wormdahl.

Hun er klar over at pensjonerte abonnementer kan være svært ulønnsomme.

- Prisene på abonnementene har gått såpass drastisk ned de siste årene, at det ikke er rimelig at folk skal ligge igjen på gamle priser, sier Wormdahl.

Hun forklarer at i underkant av et par prosent av kundene har gamle abonnementer, og tallet synker hele tiden.

- Vi skulle gjerne se alle byttet til nyere abonnementer, men vi kan ikke bare kaste dem av prisplanene, sier hun.

Også i Chess skal kundene få informasjon om nye og mer lønnsomme mobilabonnementer.

- Vi har bare to abonnementer som er utgåtte, og alle kundene får løpende tilbud om flytting til rimeligere abonnementer, sier administrerende direktør i Chess, Per Christian Andersen.

>>Se prisforskjellene på gamle og nye abonnement

Haakon Dyrnes, Tele2 Vis mer


Bytter automatisk

Haakon Dyrnes i Tele2 opplyser at de aller fleste kundende på gamle abonnement har fått beskjed om de nye ordningene.

Og hos noen kunder har de skiftet abonnementet deres automatisk.

- Der vi har sett at det er dyrere for kundene å være på gammelt abonnement, har vi konvertert abonnementene automatisk. Da har vi passet på at alle prisene er lavere på det nye abonnementet, sier Dyrnes.

Elisabeth Sørbøe Aarsæther, Post- og teletilsynet Vis mer


Positivt for forbrukeren

God informasjon om priser og tilbud bør være bra for forbrukeren, men også for mobilselskapene. Det sier Informasjonsdirektør Elisabeth Sørbøe Aarsæther i Post- og teletilsynet.

- Konkurransen i markedet gjør at det er positivt å gi informasjon til kundene om hvilket abonnement som gir mest mulig ut av pengene, sier Aarsæther.

Videre sier hun informasjonen som selskapene gir på nettsidene er generelt sett veldig bra. Hun oppfordrer mobilbrukere til å gå på Post- og teletilsynes egen mobilkalkulator, der du kan regne ut hvilket mobilabonnement som er billigst i forhold til ditt forbruk.

Test også ut DinSides oppdaterte mobilkalkulator.

>> Se prisforskjellene på gamle og nye abonnement

NB: Priser til utlandet og spesialnummer er ikke sammenliknet i denne saken.

Mer mobil: