Dagens ungdom lærer ikke å tenke selv, hevder forskerne bak en ny studie.  Foto: colourbox.com
Dagens ungdom lærer ikke å tenke selv, hevder forskerne bak en ny studie. Foto: colourbox.com Vis mer

Fjortiser dummere enn før

Skolen har skylden, mener professor.

Det er en britisk studie som viser at dagens 14-åringer er mindre smarte enn noen gang tidligere, melder avisen Daily Mail.

Les også: - De har helse som pensjonister

Økende tv-titting og bruk av pc-spill får mye av skylden for at intelligensnivået stagnerer, men det største problemet ligger ifølge forskerne i skolen. Barna gis ikke lenger anledning til å tenke selv, hevder de, og viser til den utstrakte bruken av nasjonale prøver og standardtester.

Lærer ikke å bli selvstendige

- Så fort man setter opp et mål for undervisningen, vil elevene forsøke å nå dette med minst mulig innsats. Disse testene og prøvene hindrer også lærerne i å hjelpe elevene til å utvikle en selvstendig og kritisk tanke, sier professor Michael Shayer ved Universitetet i London til avisen.

14-åringenes kapasitet til å tenke selvstendig ligger angivelig i dag på tilsvarende nivå som hos 12-åringene for tjue år siden.

Les også: Tungsinnet tenåring?

Professor Shayer ledet testen av 800 ungdommer i 14-årsalderen, som ble bedt om å studere en svingende pendel. Oppgaven gikk ut på å forklare hvorfor den svingte med varierende hastighet. Resultatene av testen ble siden sammenlignet med en tilsvarende studie av jevngamle ungdommer i 1976.

Må bli mer aktive

Det hersket ingen tvil om at datidens 14-åringer var bedre rustet til denne type utfordringer.

- En pendeltest krever ingen vitenskapelige kunnskaper, vi vurderer bare hvor godt elevene takler å bli gitt kompleks informasjon, for selv å tenke ut en løsning, forklarer Shayer.

Tv-titting og pc-spill er ifølge professoren med på å gjøre ungdommene mer passive, samtidig som evnen til å tenke selvstendig og løse problemer blir understimulert.

Les også: Spiller seg syke på tv-spill

Han råder derfor foreldre til å oppmuntre tenåringene om å gå i gang med praktiske gjøremål, som for eksempel modellbygging, snekring eller strikking.