Fiskefett for helsen

Fettsyrene Omega-3 er ikke bare bra for hjertet. De kan også beskytte mot nevrologiske sykdommer som epilepsi og slag.

Det er en opplest og vedtatt sannhet at fisk er bra for både hjertet og hjernen. Nå har franske forskere funnet ut hvordan Omega-3 fettsyrene kan beskytte deg mot problemer som depresjon, epilepsi og slag.

Sunt fett
Omega-3 fettsyrer hører til i gruppen flerumettede fettsyrer som regnes som sunne for kroppen. Mettet fett som vi finner i kjøtt og meieriprodukter kan være skadelig i store mengder . Men det flerumettede fettet hjelper blant annet til med å holde blodomløpet og hjernen i god form.

Forskerne ved det franske nasjonale forskningsinstituttet CNRS har nå undersøkt grundigere hvordan det flerumettede fettet virker i kroppen. De mener at fettcellene reagerer på et protein med navnet Trek-1 som stimulerer omsetningen av potasium i hjernecellene.

Resultatet er ikke bare at risikoen for nevrologiske sykdommer reduseres, men også at kroppen også lettere reparerer skadene om uhellet skulle være ute.

Den franske undersøkelsen er presentert i nettutgaven av fagmagasinet The EMBO Journal.

Slik får du nok omega-3
Spis fisk. Sammenlignet med annen mat har fisk, særlig sardiner og ørret, et høyere nivå av omega-3.

Begrens mengden ferdigmat. I ferdigmat er det ofte mye soyaolje, som er full av omega-6 fettsyrer, som konkurrerer med omega-3 fettsyrene for å komme inn i de viktige cellene i hjertet og hjernen.

Bruk olivenolje. Den er ikke er full av omega-3 fettsyrer, men hvis du bytter den ut med oljer som inneholder mye omega-6 kan det hjelpe med å flytte balansen til fordel for omega-3.

Spis forskjellig omega-3 mat. For eksempel melon, spinat, brokkoli, gauda- og parmasan-ost og kirsebær.

Sjekk oljen i boksmaten. Mange typer tunfisk og andre typer fisk på boks er stapp fulle av soyaolje, som presser ut omega-3 fettsyrene.

Ta kosttilskudd. Hvis du foretrekker å ikke spise to middager med fisk i uka kan du vurdere å starte med omega-3 kosttilskudd.

Mozon 03.06.2004