Fisk som medisin

Noen måltider med fisk i uken er en bedre livsforsikring enn kolesterolmedisiner. Og oppdrettslaks er aller best, mener amerikanske forskerne.

Amerikanske forskere anbefaler alle å spise én til to porsjoner fisk hver uke, skriver svenske Dagens Nyheter. De mener at nytteverdien oppveier risikoen, i form av miljøgifter som kan finnes i fisk.

Og norske eksperter er enige.

- Det er riktig at helsegevinstene ved å spise sjømat oppveier eventuell risiko. Dette er fordi næringsstoffene vi får i fet fisk, som laks, er svært viktige. Det gjelder omega-3 fettsyrer, vitamin D og A, selen og jod. Disse næringsstoffene virker blant annet på den måten at de "motvirker" eventuelle "urenheter" i både sjømat og annen mat vi spiser, sier matfaglig konsulent Ingebjørg Moe i Eksportutvalget for fisk (EFF), til Mozon.

Ved å spise én til to porsjoner fisk i uken, mener de amerikanske forskerne at risikoen for å dø av hjerte- og karsykdom reduseres med 36 prosent, og risikoen for tidlig død, uansett årsak, reduseres med 17 prosent.

En annen grunn til å spise fisk: Fisk gjør deg glad!

Dette kan sammenliknes med effekten av statiner, legemidler som benyttes for å redusere blodets innhold av kolesterol og forebygge åreforkalkning. Statiner reduserer risikoen for tidlig død med 15 prosent.

Ekspertene har tatt utgangspunkt i forskning gjort både i USA og Europa. Det gjør resultatene allmenngyldige, mener de. Studien er publisert i tidsskriftet Journal of American Medical Association.

Forskerne mener det ikke er store mengder fettsyrer som må til, for å oppnå de positive resultatene.

Trenger ikke mye
- Det holder med 250 milligram per dag for å få den største delen av effekten, og etter 750 milligram per dag får man ingen ytterligere effekt, ifølge forsker Jana Pickova ved Statens lantbruksuniversitet i Sverige.

Men det er forskjell på fisk når det gjelder innhold av omega-3 fett. For ifølge de amerikanske forskerne har oppdrettslaks dobbelt så mye omega-3 fett som villaks. EFF mener imidlertid at fet fisk generelt inneholder mye fettsyrer.

- Både oppdrettet og vill laks inneholder mye omega-3, som er godt for utviklingen av hjertet og hjernen. Fet fisk enten det er laks, sild eller makrell til middag to ganger i uka anbefales i et sunt kosthold, sier markedsdirektør Christian B. Nordahl i EFF.

For to år siden advarte amerikanske forskere at norsk oppdrettslaks inneholdt høye nivåer med miljøgifter som kvikksølv, PCB og dioksiner sammenliknet med annen laks.

Høye nivåer miljøgifter
Forskerne som rettet denne kritikken fikk mye oppmerksomhet, men også mye kritikk for sin risikobedømming.

- Media har uten tvil hatt en for ensidig fokus på mulige negative konsekvenser av å spise fisk. Matskandaler selger, både i Norge og utenlands, og i de siste årene har vi registrert en økende interesse for slike saker. Det er i og for seg greit, men synd når det fremstiller fisk som et risikoprodukt, når fisk og sjømat faktisk bidrar til å fremme helse for konsumentene, forklarer Nordahl.

Han legger til at er det noe vi som nasjon bør bekymre oss over, er det at en del grupper mennesker spiser alt for lite fisk, og annen sunn mat.

Les også: Omega-3 er viktig for gravide kvinner

 

Mozon.no, 19.10.2006