Fisk gir bedre trening

Har du tatt for mye Møllers tran? Da kjenner du kanskje kruttet under treningsøkten. Mat med omega-3 gir deg bedre trening.

- For å utvikle og bygge muskler må man få i seg nok omega-3 fettsyrer, sier kostholdsekspert Hanna Hånes til Mozon.no.

Omega-3 fettsyrer som finnes i fiskeolje åpner blodårene og bidrar til at de ikke tetter seg igjen. Som om ikke det er nok gjør omega-3 blodet tynnere, slik at næringsstoffer fraktes mer effektivt frem til cellene.

- Fettsyrene hjelper til at de ikke dannes minipropper i blodårene og hjelper hjertet til å holde rytmen mens man trener. God blodstrømningen er ekstra viktig for de som driver kondisjonstrening slik at opptaket av oksygen blir optimalt, sier hun.

Demper betennelser
Mange studier viser at omega-3 fettsyrer virker positivt for hjertet. Men det virker også betennelsesdempende, ifølge Hånes.

- Omega-3 virker betennelsesdempende og frakter slaggstoffer ut av kroppen. Fettsyrene kan være med på å forebygge idrettskader som overtråkk og småskader. De kan også hjelpe mosjonister som sliter med langvarige skader, sier Hånes.

En ny studie viser blant annet at omega-3 hjelper mot smerte i rygg og nakke.

LES HELE SAKEN HER:

Tran eller kapsler
Dersom du ikke spiser nok fisk finnes det likevel råd.

- Å spise makrell eller sild til frokost er en god måte å få i seg de nyttige fettsyrene på. Fet fisk til middag et par ganger i uken dekker behovet tilstrekkelig, sier Hånes.

Dersom du ikke får spist nok fisk, finnes det andre muligheter.

- Tran i flytende form er en like god kilde til omega-3 som fisk. Trankapsler er et annet alternativ. Velg gjerne tran omega-3 type, sier hun.

Ikke nok med at fiskeoljer hjelper deg med treningen, det er også sunt for hodet:
LES HELE SAKEN HER:

 

Mozon.no, 23.11.2005