Firmabil som frynse

Når vi ikke har rangert firmabil i oversikten over lønnsomme frynsegoder, skyldes det ikke at det ikke kan være et lønnsomt frynsegode, men regnestykket er noe mer komplisert.


Fra og med 2002 blir bruttoinntekten din økt med 13.000 (km) ganger en nærmere angitt sats (avhengig av bilens listepris). Økningen skal avspeile fordelen du har av privat bruk av firmabilen, og skatten din øker tilsvarende.


Din bruttoinntektbilens listeprisøkt skatt pr år
400 000300 00054 000
300 000250 00044 000

Et par eksempler:



Kjøpt privat, vil en ny Passat stasjonsvogn (nybilpris 299.900 kr) ved kjørelengde 15.000 per år raskt kunne koste deg nærmere 90.000 kroner det første året. Som firmabil vil den gi deg "bare" 54.000 kroner i økte utgifter.

Du vil med andre ord spare 35.000 det første året på å ha den som firmabil fremfor å kjøpe den privat.

Dersom du likevel ville ha kjøpt en nybil privat, vil en firmabilordning ofte være gunstigere enn en privat finansiert bil. Det store spørsmålet er imidlertid om du faktisk ville
ha kjøpt en så dyr bil hvis du måtte ha betalt den som privatperson.

Dersom du i stedet kjøpte en brukt Toyota Corolla (97-modell) ville bilbrukskostnadene dine synke til anslagsvis 45.000 kroner.

Er du av den typen som like gjerne kunne ha levd med dette, vil fordelen ved å kjøre en Passat fremfor en brukt Toyota ikke kunne oppveie de økte skatteutgiftene ved Passaten.

Sjekk hvor mye firmabilen vil koste deg med vår firmabilkalkulator her.