Denne annonsen fikk Line Bendixen til å reagere. I Thereses gate på Bislett kan man umulig å ha denne utsikten. Hun ble ikke tatt seriøst. Foto: Faksimile fra Finn.no
Denne annonsen fikk Line Bendixen til å reagere. I Thereses gate på Bislett kan man umulig å ha denne utsikten. Hun ble ikke tatt seriøst. Foto: Faksimile fra Finn.noVis mer

Finn.no ville ikke slette annonsen

Line fortalte Finn.no om de falske annonsene tidligere i år.

«- De hadde tydeligvis ingen interesse av å bli tipset om ham.Line Bendixen»


Betal for leiligheten først, motta nøklene etterpå, heter det i annonsen. Svenske Marcus ble anmeldt første gang 28. januar i år, etter å ha lurt en nordmann til å betale for en leilighet som ikke eksisterte. Første gang vi skrev om Marcus var i juli.

Les hele saken her: Ikke la deg lure av "Marcus"

Nå er Marcus tatt, og forrige uke la han alle kortene på bordet. Det viser seg at femti nordmenn har blitt svindlet for cirka en halv million kroner.

Les hele saken her: Marcus la kortene på bordet

I forbindelse med leilighetsjakt ble Line Bendixen (25) skeptisk til en Marcus-annonse på FINN.no.

Bendixen sender en mail til FINN 30. januar der hun gjør dem oppmerksom på den mistenkelige annonsen. Her er to utdrag fra mailen hun sendte til FINN.

"Det er noe som ikke stemmer med denne annonsen. Det første jeg reagerte på var at en så strøken leilighet, fullt møblert, midt på Majorstua, uten depositum, på 59 kvm, kan koste 6.900 kroner i måneden. I tillegg er strøm inkludert. I henhold til beliggenheten kan vi ikke skjønne at leiligheten kan ha denne utsikten, vi kan heller ikke huske disse omgivelsene man ser på bildet. Hvordan kan man ha sjøutsikt i tredje etasje? Hvorfor er sjøen så nærme? Hvor kommer trehuset foran fra?"

Bendixen poengterer også i mailen at Marcus krever at leien skal betales for tre måneder av gangen, og at han ikke er tilgjengelig for å skrive kontrakt.

Hun får svar fra FINNs kundesenter, som takker for henvendelsen og sier at de skal ta en titt annonsen.

Bendixen hører ingenting, men tipser FINN.no igjen 11. februar, fordi hun har sett en ny annonse fra Marcus. Fra FINN mottar hun et standardsvar, der de blant annet foreslår at hun tar opp problemet med annonsøren.

Hvis FINN hadde tatt Lines henvendelse seriøst og slettet annonsen, hvor mange svindelsaker kunne de unngått?

Her er et utdrag fra FINNs standardmail: " FINN har ikke utformet annonsen eller dens innhold. Som videreformidler av annonser på nett er FINN omfattet av reglene om ansvarsfrihet i e-handelsloven § 18. Vår rolle som videreformidler tillater ikke at vi går inn og vurderer enkeltannonser i andre tilfeller enn der det er åpenbart at annonsene ut fra en objektiv vurdering er i strid med norsk straffelov."

Det er med andre ord ikke så lett som man kan tro å få slettet mistenkelige annonser på FINN.

- Jeg hørte ingenting mer fra FINN etter at jeg tipset dem om Marcus, og jeg tok ikke kontakt igjen heller. De hadde tydeligvis ingen interesse av å bli tipset om ham, sier Bendixen.

- Jeg vurderte aldri å sende ham penger, eller ta annonsene seriøst. Selv skjønner jeg ikke hvordan folk kan gå på noe sånt. Det er kanskje lettere å bli lurt hvis du ikke er fra Oslo, eller hvis du ikke er kjent med strøket ser ut og hvilket nivå leieprisene ligger på, sier Bendixen.

Lett å bite på

- For at FINN skal være erstatningspliktige, må de ha opptrådt forsettelig eller grovt uaktsomt. Det skal mye til for å konstatere det, sier Espen Tøndel, advokat og partner i Simonsen advokatfirma, og rådgiver innenfor teknologi, media og telekommarked.

Han sikter til e-handelsloven, § 18. Les paragrafen her.

- Utfordringen for Finn kan jo være at de ble tipset. Det er forøvrig tvilsomt om redaktøransvar foreligger på annonsesteder som Finn, sier Tøndel.

Han tror det kan være lett å bite på slike annonser i et presset leiemarked.

- Jeg mener at Finn har en aktsomhetsplilkt når de blir gjort oppmerksom på annonsen, spesielt dersom det som kommer er godt dokumentert. Da bør man seriøst vurdere å handle i forhold til en slik annonse. Et forhold her er jo hva slags rutiner Finn har i slike situasjpner - er de gode nok? Sier Tøndel.

- Leseren trenger ikke å anmelde Marcus for at annonsen skal slettes, det skal holde å melde fra til Finn. Så er det opp til Finn hva de velger å gjøre med annonsen. De eksponerer seg for et ansvar når de ikke sletter, sier Tøndel.

Krever anmeldelse for å slette

Din stemme:

Har du blitt svindlet på nett? (Avsluttet)
Nei, aldri(59%)
Ikke som jeg vet(23%)
Ja, dessverre(18%)
Avstvemningen er ikke styrt og reflekterer kun lesernes egne meninger.


- Vi tar Marcusannonsene bort når vi har mistanke. Den som blir svindlet, må anmelde. Det finnes mennesker som rapporterer annonser de vil bli kvitt på grunn av konkurranse. For å kjøre full rulle, altså slette annonsene, må noen anmelde dem, eller så må vi være sikre på at det er svindel, sier Frode Nordseth, finansdirektør i FINN.

Hvis dere hadde slettet med en gang, kunne man unngått at noen ble svindlet?

- Fra vi var sikre på at det var en annonse som burde vært slettet, så slettet vi den, og startet et samarbeid med politiet, sier Nordseth.

Fantasien løper løpsk hos norske forsikringstakere

Nordseth tror FINNs rutiner har blitt bedre enn de var, og at de hadde mindre kapasitet før.

- Men vi hadde samme prosedyrer og ansvar som nå. Vi har hatt for lite kapasitet og kompetanse. Vi styrker forbrukerens trygghet ved å ansette Lars Vinden, sier Nordseth.

Han sikter til FINNs ansettelse av Lars Vinden, tidligere juridisk rådgiver i Forbrukerrådet, for å bedre forbrukerens trygghet. Vinden er ansatt for å gjøre nåværende rutiner enda bedre.

- Vi får mange mailer fra kunder som reagerer på annonser, men igjen, de må være politianmeldt for at vi tar affære. Vi tar kontakt med politikammeret for å få det bekreftet at annonsøren er anmeldt. Men om det går en dag, to dager eller tre dager før vi får slettet, det vet jeg ikke, sier Nordseth.

- Det er tilfeller der folk har forsøkt å bli kvitt konkurrenter, det er ingen enkel avgjørelse eller balanse å bestemme hva som er hva, sier Nordseth.

Han sier at de ikke var vant til slike svindelsaker som saken med Marcus.

- Vi har bare en Marcus, han er ganske uvanlig problematikk for kundesenteret. Jeg skal ta selvkritikk på at vi skulle reagert tidligere, sier Nordseth.