SMS: Først fikk Birkeland-paret en SMS hvor en kjøper ønsket å motta en e-post. Så viste det seg at alt bare var svindel.  Foto: Ole Petter Baugerød Stokke
SMS: Først fikk Birkeland-paret en SMS hvor en kjøper ønsket å motta en e-post. Så viste det seg at alt bare var svindel. Foto: Ole Petter Baugerød StokkeVis mer

Finn.no-svindel via SMS, Paypal og Western Union

Kontakter deg på SMS, påstår de har overført ekstra penger og ber deg sende sum til flyttebyrå.

Nylig la Thomas Birkeland og kona ut en sofa på Finn.no. Kort tid etter tikket det inn en SMS uten avsendernummer og på dårlig norsk.

"Hei, er interessert i denne Seter" skrev noen som kalte seg for "Annbjorgch".

– Det ble tidlig avslørt at dette måtte være svindel. Men "greit nok", tenkte jeg, "det kan være gøy å spille med for å se hvordan de tenker å lure penger ut av oss", forteller Birkeland til DinSide.

Og det fant han snart ut av.

Få også med deg: Finn-svindler foreslo porto på 2.900 kroner og gauper med på kjøpet

Overføring til flyttebyrå

Slik utspant kontakten med "kjøperen" seg:

  1. Kjøperen sendte først en SMS på dårlig norsk hvor han sa at han vil kjøpe sofaen. Etter å ha kontaktet kjøperen foregikk resten av kommunikasjonen gjennom e-post, på dårlig engelsk. "How i wish i could come and view what am buying from you" skrev mannen (eller kvinnen), som først kalte seg Annbjorgch og videre Lars Berge. Han foreslo å betale via Paypal, noe Birkeland-paret godtok, vel vitende om at dette dreide seg om svindel.
  2. Paret sendte en Paypal-regning til mannen, og fikk nytt svar: "I have made the payment, but i have a problem here". Transportfirmaet som skulle hente sofaen for kjøperen kunne nemlig ikke gjøre jobben med mindre de først fikk betalt. Derfor hadde kjøperen satt inn 3.000 kroner ekstra via Paypal, som paret måtte overføre til flyttebyrået via Western Union. Kjøperen var "out of the country" og fikk ikke overført dette selv. Adressaten for pengene oppholdt seg forøvrig i Nigeria.
  3. "I was also told by paypal that a confirmation email has been sent" skrev kjøperen, og ganske riktig: En e-post signert Paypal, om at pengene var overført, pluppet ned i innboksen. Dermed skulle alt være på stell for å overføre 3.000 kroner til flyttebyrået, noe kjøper hevdet hastet.

Derfor var det svindel

LURTE SVINDLERNE: Thomas Birkeland forstod raskt at det var svindel, men ville se nøyaktig hvordan de gikk frem. Foto: Privat Vis mer


Problemet for svindleren var bare dette: Birkeland sjekket Paypal-kontoen sin, da han ikke trodde noe på bekreftelsen som angivelig kom fra Paypal. Og ganske riktig hadde ingenting blitt overført.

Om Birkeland hadde overført 3.000 kroner til "flyttebyrået" via Western Union, hadde han betalt helt av egen lomme – rett i lommen på svindlerne.

Pass deg også for falske e-poster fra "Finn.no" – de forsøker å loppe deg

At en kjøper skal svindle en selger kan virke noe ironisk, da pengestrømmen vanligvis går fra kjøper til selger og ikke omvendt. Men det eneste svindlerne trenger er å snu denne strømmen, for eksempel ved å hevde at kjøperen har betalt noe ekstra som må overføres et annet sted, uten kostnad for selger.

Som selger bør du derfor holde deg til et ganske selvsagt prinsipp: Skal du selge, skal du ikke betale noe. Du skal betalt. Og eventuell frakt bør du ordne helt selv.

– Kona var først bombesikker på at vi hadde fått en kjøper. Men etterhvert ble det jo veldig mange tegn på at det var svindel. Én av tusen går kanskje fem på, sier Birkeland.

Klassisk fremgangsmåte

GODT KJENT: Lars Vinden i Finn.no kjenner godt til svindelmetoden Birkeland ble utsatt for. Foto: Finn.no Vis mer


Svindlere elsker Finn.no. Og det Birkeland opplevde er det mange som har opplevd før han.

– Denne svindelmetoden er velkjent, forteller ansvarlig for forbrukertrygghet Lars Vinden i Finn.no til DinSide.

Vinden mener deres nettsider advarer kundene mot slik svindel, men der skrives det lite om hvordan svindlerne faktisk får pengene ut av deg.

Men en rekke saker i media den siste tiden, inkludert den du sitter og leser nå, skisser grovt sett dette:

  1. Du får en SMS hvor du blir bedt om å kontakte kjøper på e-post.
  2. Kjøper hevder på ulikt vis å ha satt inn kjøpssum pluss en ekstrasum på kontoen din.
  3. Du blir så bedt om å overføre en del av denne summen til en annen konto.
Kommunikasjonen foregår som oftest på dårlig engelsk eller dårlig norsk, som åpenbart er oversatt via tjenester som Google Translate.

Hør hvordan falsk Microsoft-konsulent forsøkte å svindle DinSide

Har du blitt utsatt for liknende? Advar dine medselgere/-kjøpere i kommentarfeltet!